onsdag 17 mars 2010

Jag fick mail från Maria Wetterstrand


Som jag har förklarat så många gånger tidigare med mina öppna brev till olika instanser och liknande så publicerar jag gärna de svar jag får från de jag beklagar mig på.

Än så länge så har ju ingen valt att svara om man bortser från Andreas Carlgren som ju återkom över ett år senare. Döm därför av min förvåning när både språkröret Maria Wetterstrand och Riksdagskvinnan Bodil Ceballos valde att svara på mitt blogginlägg där jag kritiserade Yvonne Ruwaida.

Nedan följer svaret från Maria Wetterstand i sin helhet:

Hej Stephan!

Du ska naturligtvis göra precis som du vill med kommunvalet i Stockholm, även om jag förstås önskar att du väljer Miljöpartiet. Jag skulle bara vilja kommentera en sak du skriver. Så vitt jag förstår finns det inga belägg för att Yvonne använt sin tjänstemobil för privata samtal utöver det hon gjort avdrag för. Hon har också en privat mobil som används för dessa samtal. Stadskontoret har inte heller haft några invändningar mot det system hon använt med att göra avdrag för sina privatsamtal, trots att de nu säger att det varit fel. Kostnaden för hennes mobilsamtal drabbar inte heller skattebetalarna utan dras från det kanslistöd som Miljöpartiet får från Stockholms stad. Det innebär att Miljöpartiet måste dra ner på andra kostnader om mobiltelefonkostnaden blir högre.

Det kan förstås ändå invändas att hon ringt för mycket pengar, men det ska i alla fall bedömas utifrån ovanstående.

Yvonne Ruwaida är för övrigt inte förstanamn på Miljöpartiets lista i kommunvalet, utan partiets medlemmar valde att sätta Emilia Hagberg på första plats.

Vänliga hälsningar,

Maria Wetterstrand

Först och främst vill jag säga att jag anser det stort av både Maria och Bodil att anse att en enstaka röst i valet är så pass viktig att de väljer att svara på mitt mail. Det tycder i mina ögon på seriositet. Speciellt när jag jämför med mitt mail till Andreas Carlgren eller Ewa Hamilton som jag mailat till tidigare.

Jag måste dessutom säga att jag stör mig på Dagens Nyheters vinkling av den artikelserie av Yvonne Ruwaida som följt de senaste dagarna. Jag antar att man bara undanhållit det faktum att pengarna kommer från kanslistödet som alla partier får. I annat fall tyder det ju bara på dålig journalistik från Dagens Nyheters sida, en tidning som jag betalar för varje dag. Vinklingar där saker tas ur sitt sammanhang är något som alltid har stört mig. Om pengarna redan var ett lagstadgat bidrag från skattebetalarna så spelar det ju indirekt ingen roll.
Jag är dock förvånad över att partiet inte finner mobilräkningen otroligt hög? Eller så är det nog så att jag med min obefintliga ekonomiska trygghet med en ensamstående mamma där det knappt fanns mat på bordet (på riktligt altså) och där jag fortfarande antecknar på baksidan av gamla avdankade utskrifter istället för att använda företagets post-it lappar eftersom dom kostar pengar så fattar jag mig inte på moralen om att slösa med andras pengar men inte sina egna.

Har man nån gång jobbat på en försäljningsavdelning så vet man att en sparad krona är en hel krona men en tjänad krona som bäst är värd 70 öre när skatten är dragen. Det är stor skillnad.

Det är dags för politikerna att förstå att pengarna som de använder kommer från oss väljare, och föregår man med gott exempel så får man fortsatt förtroende och annars inte.

Nu blev det ju som så i helgens omröstning att Yvonne Ruwaida inte blev Miljöpartiets toppkandidat i det kommande kommunvalet så hon kommer behöva jaga personröster för att komma in. Jag hoppas att alla ni som röstar i september röstar på det parti ni tycker står för era åsikter samt att ni på en person kandidat som faller er i smaken. Tack vare Maria och Bodils mail till mig, går min röst åter nu till Miljöpartiet!

Skulle nu Maria välja att läsa även detta blogginlägg så vill jag passa på och tacka för att du kritiserade miljöminister Andreas Carlgrens negativa inställning till det kommande klimatmötet i Mexico. Hur Sveriges Miljöminister redan nu kan säga att vi inte kommer lyckas nå till ett avtal i Mexico heller. Något som du beklagade genom att säga "Det är mycket större chans att förhandlingarna lyckas om de som ingår i förhandlingarna har ambitionen att de ska lyckas, än om man har gett upp redan i förväg".
Jag hoppas att Andreas Carlgren kommer få stanna hemma och att du åker i hans ställe!
Om 154 dagar vet vi mer om detta!

1 kommentar:

Ellinor Eke sa...

Hej Stephan,
jag har följt din blog enda sedan de första visningarna av the Eleventh Hour, men hittills aldrig valt att kommentera dina inlägg.

Nu blev jag så engagerad eftersom jag följt andra tidningars vinkling av just Yvonne Ruwaidas förehavanden. Kolla in Sthlm City från i måndags - en bra porträttering som gav samma svar som Maria givit ovan.

Det andra som jag blir glad över är att somliga partier och partiledamöter har förstått sociala mediers genomslag på riktigt. Du är inte bara en väljare eftersom du når så många fler.

Ha en fin dag! I väntan på bebisen.
Ellinor Eke