måndag 14 december 2009

Tradera ger mig en slant extra!


Ju mer du skaffar dig desto större bostad behöver du.

När jag var yngre så samlade jag på allt men sedan 2007 när jag började förstå klimathotet och hur min konsumtion hängde ihop med miljöförstöringen var detta såklart inte hållbart heller. Jag var heller inte intresserad av att spara saker och köpa saker på samma sätt. Numer handlar min konsumtion främst om nödvändigheter och annars så skall det vara riktiga fynd och då helst begagnat.

Men då jag och sambon väntar barn har det för mig blivit en sport att försöka kunna bo kvar så länge som möjligt på våra 55 kvadrat även om en flytt är att vänta under 2011. Därför har Tradera blivit mitt andra hem och jag försöker sälja allt som jag inte vill ha kvar. Min fästmö och min bror jävlas med mig genom att kalla mig för Mr Tradera.

Men det som är den enes sopor kan lätt bli en annans skatt. Låt mig ta ett exempel.

När jag var 17 år startade jag THE SWEDISH JAMES BOND FAN CLUB, en förening som hade 300 medlemmar i Norden. Mitt Bond intressse var passionerat från 1989 till 2004 då jag helt slutade att samla på saker. Men jag vet vad det är värda dock. Denna bok till exepel, som kostar 15 kr skulle lätt kunna säljas för 300 kr till en samlare. Och dessa tidningar som går för några kronor ofta i Sverige, kan man köpa och sälja vidare på Ebay. Där får man ungefär 250 kr för dem styck.

Ibland händer det att jag orkar köpa in nått för att sedan sälja det vidare, Men mina familjemedlemmar tycker redan att jag har tillräckligt med grejjor så t ex i fallet ovan vågar jag inte fast det finns pengar att hämta.

Man kan verkligen sälja och köpa allt på Tradera. Just nu så tror jag mig ha hittat några satir tidningar från 1960 talet för de få svenskar som jobbade i filmbranchen på den tiden. Detta blir en perfekt julklapp till min 75 åriga vän som jobbade i Filmbranchen mellan 1955 och 2000.

Jag har sålt, Leksaker, Böcker, kostymer, elektronik, DVD filmer. CD skivor, tidningar, samlarföremål T-shirts med mera. Som sagt mycket går att sälja och få en liten slant för. Jag har bland annat tänkt lägga ut ett par blå militärbyxor för för 25 kr inom kort.

Det näst bästa med Tradera är att får jag det inte sålt där så kan jag alltid skänka det till statsmissionen efteråt om jag har brått med att bli av med prylarna. Just nu har jag en stor flyttlåda hemma med grejor jag vill bli av med. Det överlägset bästa med Tradera är ju att sånt man inte vill ha återanvänds av någon annan istället för att kastas. Detta vinner vår miljö en hel del på. Nu när jag skall bli pappa är tradera verkligen rätt forum för barnsaker.

Har du aldrig sålt eller köpt på tradera måste du genast prova. Det är faktiskt väldigt kul.

Härom veckan så fick jag ett brev från Tradera innehållandes en Trisslott som jag fick av någon anledning. Jag som aldrig köper lotter (eftersom jag är pesimist) skrapade hem 200kr. Detta räcker till att lägga ut 100 annonser på Tradera. Tack för den säger jag.

Avslutningsvis vill jag tipsa dig om hur du på bästa sätt vinner en auktion på Tradera. Kolla in när auktionen slutar och när auktionen endast har 10 sekunder kvar så lägger du ditt första och enda bud. På så sätt Budar du inte mot andra människor och trissar upp priset i onödan som en duell mellan er köpare. Istället smyger du dig på objektet och likt en prickskytt fäller objektet i sista sekund. Detta kallas att ”snipa” en auktion och gör budgivningen än mer spännande men mycket billigare.

Happy Hunting.

1 kommentar:

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Så gör jag med! Vi har nog sålt grejer för ungefär 40 000 under 2009. Pengar vi använt till vår semester som vi åker på om några dagar. Tradera är verkligen hur bra som helst!
Lycka till med bebisen :-)