onsdag 9 december 2009

Detta är årets JUlklapp för mig!

Så här i december står julborden uppradade för att företagare vill bjuda sina anställda på jul middag. Personligen kommer jag att ha varit på inte mindre än fyra julbord innan julafton. Därför försöker jag att helt hålla mig borta från kött vid alla övriga matintag under denna månad. Självklart är detta främst för klimatet men dessutom för min egen kropp då jag känner att för stora mängder kött inte är bra för kroppen (sägs ju att det kan ligga kvar i systemet i många månader därefter).

Men vid julborden skall det även delas ut julklappar. Vid två av dessa middagar är det obligatoriskt att man köper en julklapp för max 50 kronor och tar med sig.

Detta var vad jag tog med mig förra året men i år tog jag hela konceptet ett steg längre och skrev ut nedan brev och lade i ett kuvert. Mitt tips till dig är att du gör nått liknande.

Personligen tycker jag att detta är årets julklapp och vad julen verkligen handlar om.

Vad tycker du är årets julklapp och vad tycker du att julen borde handla mer om? Skriv en kommentar i bloggen!


Hejsan,

Ovan ser du en bild på mig och Mia.
Mia försörjer sig genom att sälja tidningen SITUATION STOCKHOLM i vinterkylan. Tidningen köper hon för 20 kr och sedan säljer för 40 kr. Hon tjänar alltså 20 kr för varje såld tidning. Hon säljer tyvärr inte lika många tidningar som man kan hoppas.

Fräckt nog så valde jag att ge henne 100 kr istället för att köpa en julklapp till dig. För dessa pengar kan hon nu köpa 5 tidningar som hon sedan säljer för sammanlagt 200 kr.

Du skulle ha sett hur hon sken upp som en sol när jag berättade för henne att jag ville ge henne 100 kr istället för att köpa en liten julklapp till en främmande människa.

På detta sätt gjorde jag en gärning som var medmänsklig och samtidigt bra för klimatet då den inte ledde till onödig konsumtion av varor som ingen egentligen vill ha.

Jag hoppas att du anser att mitt val var rätt.

PS. Vill du ändå bära hem något så går det utmärkt att söka upp mig på festen ikväll så skall du få den julklapp som jag fick.

Hoppas du får en riktigt god jul med få klappar men med mycket värme!

Stephan Bäckman
Min klimatblogg: www.ielftetimmen.blogspot.com

5 kommentarer:

Sophy sa...

Fantastiskt fint Stephan! Tack! /Sophy

Nina sa...

Du är så otroligt bra och medmänsklig! Min pappa jobbar på PEAB och förra året kunde de själva välja på att i julklapp få ett presentkort från en affär eller att skänka pengarna till en hjälporganisation. Det tycker jag är ett bra initiativ. God jul, Nina

https://alternativliv.wordpress.com/ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erika sa...

Toppenbra ide`
Kan du inte be någon filma det du säger med en mobiltelefon och berätta om det på engelska för våra tittare på greatpeople.tv
Du är en av dem!
Mvh
Erika Mikaelsson
PS Du får gärna tipsa om oss i din blogg. Vi satsar på miljön också (se cradle to cradle bl a)DS

Annika sa...

Jag blir varm i hjärtat när jag läser om din julklapp. Själv har jag just varit på IM och köpt en get i Zimbabwe till min dotters pojkvän och ett par träd i Himalaya till julklappsutdelningen på jobbet.
Ha en skön jul!
Kramar Annika