söndag 6 september 2009

Ett grönare hem: Köket


Köket är det rum i hemmet där du tyvärr påverkar klimatet allra mest. Här är du som mest aktiv och konsumerar de flesta varor. Kanske till och med en morgontidning.
Det går åt bra mycket mer energi än man kan tro att producera och frakta mat. Du måste komma mycket långt från Sverige innan du till exempel kan odla bananer något som vi svenskar äter flest i världen av.

Mer än 30 % av bostadens el används i köket. Här finns det dock lite som du kan göra?

KÖKET

Ät mer vegetariskt.
Personligen så har jag kommit in i en period där jag helt enkelt inte tycker att griskött är gott nog för att ätas. Jag hoppar därför hellre över griskött och unnar mig rött kött eller kyckling någon enstaka gång. När jag lagar köttfärssås så spär jag oftast ut den med 2-3 morötter och då räcker plötsligt matten till nästa dag också tack vara en merkostnad på 2 kronor för morötterna. Det är härligt prisvärt och bra för kroppen att äta mindre kött. 20 % av alla växthusgaser kommer från köttkonsumtionen. Ju mer kött vi äter desto mer betesmarker behövs och desto mer skövlas våra skogar…

Ät mer närproducerat och efter säsong.
Detta är något som jag var dålig på tidigare men föra hösten upptäckte jag hur sjukt gott rotfrukter är och vilken skillnad både i smak och pris varor har när man köper dem i rätt säsong. I september kan du t ex köpa svensk gurka för 14 kr kilot medan du i mars får köpa gurka från Holland uppdriven i växthus och som inte har någon smak för 35 kr kilot.

Tänk på att potatis är bra mycket mer klimatvänligt än ris och att pris skillnaden är 12 kr per kilo ungefär.

Köp lagom med mat
Köp inte mer mat än du tänker laga. Istället för att storhandla varje vecka så handlar jag mat varje dag. Jag tror säkert att det blir lite dyrare varje månad men å andra sidan så behöver jag inte slänga lika mycket mat. Jag tycker det är fantastiskt skönt att värma lite rester dagen efter och få mer tid över till annat än matlagning.
Genomsnitts svensken kastar mat till ett värde av 4 500 kr om året. Dina bananer har färdats över halva jordklotet för att sedan kastas då de blivit bruna hemma, gör en banankaka i stället, fantastiskt gott. Folk som slänger mat för att den just passerat sitt utgångsdatum borde fråga sina äldre släktingar om de gör så. Mat slänger man när den är otjänlig inte när den har gått ut.

Använd kastrullocken.
Du halverar energimängden när du använder kastrullocket när du lagar mat. Med andra ord så halverar du också kostnaden.
Skall du koka vatten så använder du vattenkokaren att koka upp vattnet i. Det går bra mycket snabbare och sparar bra mycket mer el. Skall du bara värma lite mat så är mikrovågsugnen det effektivaste alternativet.

Ny kyl och frys.
Om ditt kylskåp är äldre än 1990 så drar det dubbelt så mycket ström som ett kylskåp som är tillverkat senare. Mitt kylskåp är tillverkat 1992 och drar 180 watt. Ärligt så vet jag inte om nyare kylskåp än mitt drar jättemycket mindre ström. Just i denna fråga så tar det mig emot att köpa ny kyl och frys där det gamla fungerar utmärkt. Kylskåp är inte någon slit och släng produkt.

Om du skall tina fryst kvällsmat så stoppar du in den i kylskåpet på morgonen och låter den tina där. Kylan från maten hjälper till att hålla kylskåpet kallt och det drar mindre energi

Temperaturerna som skall vara är 5 grader i kylen och -18 grader i frysen. Kylens temperatur mäter du enklast genom att ställa ett glas med vatten i kylen med en temperaturmätare i. Då får du korrekta värden.

När det börjar bli kallt ute är det dags att frosta av frysen. Jag försöker att frosta av frysen två gånger om året. En gång på hösten och en gång på våren. Gör det på kvällen när det är kallare ute.

Diskmaskin
Det tråkigaste jag vet är att diska. Skulle jag inte ha en diskmaskin så skulle jag istället ha berg med disk. Dock har det blivit en sport för mig att fylla diskmaskinen så mycket som möjligt. Givetvis använder jag miljöprogrammet som enbart använder 12 liter vatten samt att jag använder miljövänligt diskmedel.
Du som inte har diskmaskin och använder rinnande vatten när du diskar använder 2,5 gånger mer energi än om du använde en diskpropp.

Kompostera
Du som bor i villa. Kompostera dina matrester. Det borde vara lag på detta. Själv tar jag med mig mina matrester och annat komposterbart i en plasthink till landet och komposterar det där. Ny fin jord och ingen mat som skall eldas i stället för att brytas ned och bli ny energi.

Har du några fler tips på hur man kan vara klimatvänlig i köket? Jag tar tacksamt emot alla tips som den tvättsvamp jag är.
Nästa gång skall jag skriva om badrummet.

3 kommentarer:

Mart sa...

Mitt bästa tips är att äta ENDAST vegetariskt/veganskt och att täta lägenhetens/husets fönster. Koka vatten i vattenkokare och häll över kaffe i termos istället för att låta kaffet stå på kaffebryggaren.

Köp den mesta maten utan förpackningar. varför ta en plastpåse till frukten och grönsakerna?
Köp inte vatten och läsk. Koka egen saft om du vill ha något sött att dricka någon gång. Släng inte mat. Rester blir till matlåda dagen efter. Jag vill också slå ett slag för källsortering.
Min hyresvärd (som förövrigt bor i Djursholm) vägrar låta hyresgästerna i fastigheten att källsortera. Vi har endast ett nedkast - för sopor. Det finns återvinningskärl ca 500 meter bort dit jag tar mig så ofta det går så slipper köket vara en plats för förpackningar och tidningar.

Att ha en frys som är avfrostad sparar massor energi. har du fyra dörrar till din kyl och frys kan du till exempel låta bli att använda den ena frysen.

Får du ofta slänga bröd? Frys in halva eller ät knäckebröd.

Svenska folket skulle spara mycket energi på att lagstifta om det gamla hederliga skafferiet. Mycket utan det du har i kylen skulle få en längre hållbarhetstid i ett skafferi. har du eget hus; skaffa skafferi. Och kompost.

Och rösta mot alliansen så vi slipper den jäkla förbifarten!

Lycka till!

Johnna G sa...

Hallå
Jag håller med dig i mycket hur man kan "bo grönt" men... Vi storhandlar måndasvis och kompletterar med färskvaror en gång i veckan. Det krävs mycket planering för att kunna måndashandla men det är bra både för hjärtat, plånboken och miljön. Vi kastar i princip inge mat. Vi har veckomatsedel som vi försöker följa, den är alltid planerad efter årstiden för att få så mycket som möjligt ut av säsongens varor. Vi gör stora portioner för att få matlåda till dagen efter. Ibland till och med för att få reservmatlådor att lägga i frysen. Eventuella matrester får hönsen och de ger fina härliga ägg tillbaka :-). Härsken mat läggs självklart i komposten tillsammans med annat hushållsavfall som kaffesump och te. Det går leva mer ekonomikst eller grönare för de flesta men det kräver lite tid och planering.

Helena sa...

är går det faktiskt att spara lite mer. Spisen drar den mesta energin i köket. Om du kokar potatis eller liknande kan du koka upp och sedan ställa kastrullen i en kartong med filt runtom. Där håller sig maten varm hela dagen och kokar färdigt. Potatisen får stå runt 1 timma så är den klar. Den får en bättre konsistens och kokar aldrig sönder.

Till tvättmaskinen/diskmaskinen kan du använda dig av tvättnötter. I tvättmaskinen kan du ha nötterna hela och i diskmaskinen kan du koka dig flytande diskmedle, det blir inget utsläpp av detta för huvudtaget och det fungerar jätte bra.