söndag 22 februari 2009

Bibblan och jag samarbetar!


Eftersom det är Oscarsgalan i natt och jag kommer vara uppe i 20 timmar efter att den har börjat kl 02:00 i natt så bestämde jag mig för att ta det mycket lugnt denna helg. Som vanligt innebär det dessutom en helg utan helt utan shopping.

I mitt vardagsrum har jag en låda med saker jag har tänkt sälja på Tradera. I denna låda fanns tre böcker av Jan Guillou om Arn som jag köpte för några år sedan men inte har läst. Jag läste den första boken i serien och gillade den skarpt men bok två sög riktigt ordentligt så jag orkade inte läsa vidare.

Efter en snabb koll på Tradera fann jag 19 personer som annonserade ut dessa böcker med ett startpris från 5 kr och ändå helt utan bud. Med andra ord fanns det ingen anledning av att lägga ut böckerna på Tradera för mig.

Min och fästmöns nyfunna kärlek till den svenska biblioteken gav mig dock en snilleblixt. Jag ringde helt enkelt mitt bibliotek och frågade om de ville ha mina böcker som var som nya med skyddsomslag och allt. Bibliotekarien berättade att de redan hade böckerna men att de numer var i väldigt dåligt skick och gladeligen tog emot dessa.

Tio minuter senare var jag nere på bibblan och lämnade in böckerna och bibliotekarien bedyrande än en gång sin tacksamhet. Gladast var nog ändå jag. På 15 minuter hade jag blivit av med böckerna som jag inte ville ha på största miljövänliga sätt. Nu kan de lånas ut gång på gång utan att någon behöver köpa dem.

Dessutom behövde biblioteket inte vända sig till Piratförlaget där Jan Guillou är delägare för att köpa nya böcker. Något som han gott kan få som en liten bonus av mig eftersom han finner det så oerhört kul att skjuta djur och sedan sitta i TV och berätta om att det var olagligt men att preskriptionstiden nu har gått ut så han kan lika gärna erkänna.

Övriga tiden den här helgen har jag och fästmön tagit långpromenader i snön. Under gårdagens promenad kom vi överens om att alltid enbart köpa ekologiskt kött framöver (när vi väl äter kött). Finns det inget ekologisk kött får vi helt enkelt stå över.

VAD JAG HAR LÄRT MIG IDAG: Det finns över 10 miljoner djurarter på jorden. Människan som tagit kommandot över vår planet är endast en av alla dessa.

3 kommentarer:

Koldioxidexperiment sa...

Vilken lysande idé!

Är de bara intresserade av i princip nya böcker tro? Eller kan de även vara intresserade av lästa böcker som är lite till åren?

Nästa helg kanske det är läge att ta en tur till det lokala biblioteket och prata lite.

Ann-Christin sa...

Bra ide!

Anonym sa...

Bra blogg! Men kan inte du tipsa om sidan ettklickforskogen.se? Där går man in och klickar, och för varje klick (som är helt gratis för den som klickar) skänker sidans sponsorer pengar som går till att rädda gammelskog. Just nu kämpar man för att rädda Verles gammelskog i närheten av Göteborg, och det är bråttom! Innan den 19 mars måste man ha pengarna. All hjälp behövs!