måndag 6 september 2010
Addreserad oönskad reklam!
Efter en ett mycket långt sommaruppehåll är jag nu tillbaka framför datorn för att återigen börja blogga.
Mitt första inlägg denna höst blir ett öppet samt kaxigt mail då jag är så innerligt trött på oönskad reklam.
Nedan text är ett mail skickat till FASTIGHETSFÖRMEDLINGEN ERIK OHLSSON.
Hejsan,
Ni har härmed drabbats av ÖPPNA BREVET på bloggen I EFTE TIMMEN.
Jag kom igår hem från en långsemester och fann oönskad reklam från er på min hallmatta. Självklart är inte detta första eller sista gången som ett företag skickar mig oönskad reklam trotts att jag har en INGEN REKLAM TACK skylt på min dörr. Något som ni har kringgått genom att köpa in adressen från en leverantör.
Ni försökte göra mig intresserad av en 1:a på 26 kvadratmeter på gården där jag bor och eftersom jag verkligen ogillar reklam som jag inte bett om så blev jag irriterad. Foldern ni hade postat mig var på 8 sidor i fyrfärg och med häftklamrar. Till att börja med så kändes det konstigt att jag som bor i en normalstor 2:a på 55 kvadrat skulle vilja flytta till en mindre lägenhet men vid närmare eftertanke så kan ju sånt ske.
Jag lade ifrån mig foldern och fortsatte ner i min posthög och upptäckte då något riktigt korkat. Där fanns en exakt likadan folder adresserad till min sambo och fästmö. Hon erbjöds altså även hon att flytta till en mindre lägenhet?
Detta fann jag riktigt irriterande:
1. Tror ni att två människor i dagens Sverige är så sugna på att bo på 26 kvadrat att det är värt att skicka dem reklam om ett sådant erbjudande. Jag finner det nästintill helt solklart att inga par önskar bo i en sådan liten lägenhet när de redan har en större.
2. Tror ni att vårat förhållande är i så dåligt skick att vi skall separera och att ni därför tjänar på att skicka samma erbjudande till båda parter.
3. Om ni hade gjort er hemläxa lite bättre hade ni dessutom sett att vi har en tredje person som bor hos oss nämligen vår 5 månader gamla son. Ni missade därför att skicka oönskad reklam även till honom.
Jag frågar mig därför hur stor sannolikhet ni tror att det är att vi är intreserade av lägenheten så att det är värt att lägga ca 12-15 kr på denna helt missriktade reklam.
Nu till själva kärnan.
Hur mycket omiljövänlig och oönskad reklam skickar ni ut varje vecka till hushållen i Sverige. Vi måste ju prata om flera hundra kilo. Om ni har skickat till vår gatas alla lägenheter så innebär det 173 lägenheter (ja jag tror att ni till och med skickat till folk som redan bor i en 1:a) och kanske till ca 250 personer om ni skickat till alla sambos.
Tar Erik Ohlsson något miljöansvar för denna oönskade reklam? och hur ser ni själva på oönskad reklam som pensionärer och andra får bära ner med till insamlingskärlen trotts att det inte vill ha dessa?
Om ni vill framstå som ett seriöst företag bör ni genast sluta med denna reklam och istället arbeta hårt på att nå ut via email till de personer som verkligen är intresserade. Det skulle både ni (iform av utgifter) och vi (iform av mindre släng av onödig reklam) tjäna på.
Jag hoppas att vårt hushåll och alla andra i framtiden slipper reklam från er när vi inte bett om den.
Vänligen
Stephan Bäckman
I ELFTE TIMMEN bloggen
PS. Följande text finner du dessutom på min blogg med adressen: http://ielftetimmen.blogspot.com/2010/09/addreserad-oonskad-reklam.html
Etiketter:
Brevlådan,
ekonomi,
Reklam,
skräp,
sopor,
Återvinning,
Öppna brevet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Hej Stephan!
Tråkigt att höra att du reagerade så negativt på vårt utskick. Vi har tagit bort dig från våra adresslistor så att du ska slippa oönskad information från oss i framtiden.
Vi har ingen insikt i dina personliga förhållanden och eventuella separationer, utan utskicket går ut till bostadsrättsinnehavare i objektets omedelbara närhet. Det är också därför din son inte har fått utskicket.
Vi är glada att höra att du trivs i din nuvarande bostad och önskar dig lycka till med bloggen och annat!
med vänliga hälsningar Zara på Erik Olsson fastighetsförmedling.
Skicka en kommentar