måndag 21 juni 2010

Marshmallows gjorde mig så glad!


Att bry sig om miljön och klimatet inger känslor som jag inte visste att jag hade.

Förra veckan var en tung vecka för oss som vill att vår planet skall må bättre. Jag var redan nedstämd efter allt det där med att kommunen kommer tvinga på mig kommunalt avlopp vilket kommer kosta mig ofantliga mängder pengar. Som om inte detta vore nog så hade ju den sittande regeringen valt att lägga omröstningen vad gäller kärnkraftens vara eller icke vara i förra veckan då tidningarna koncentrerade sig på bröllops yra och fotbolls-VM. Tro för guds skull inte att detta var en slump nämligen. Alltid när man skall rösta igenom saker som man tror att folket inte är av samma mening som regeringen så lägger man det när man får som minst media utav det, allt för att din granne inte skall tänka på detta senare i september när det är nyval. Så lyckas man nämligen få sitta kvar.

Som ni säkert vet så röstade man igenom kärnkraften och tänker fortsätta satsa på den och inte lägga ner den som man tidigare har lovat. Tråkigt är att de rödgröna först sa att om ni röstar på oss i detta val så lägger vi ner detta förslag men några timmar senare så säger socialdemokraterna att man tänker fortsätta driva de kärnkraftverk som finns om de vinner valet. Då kändes det som pest eller kolera. Det spelar då ingen roll vad jag röstar på. Kärnkraften blir kvar. Hur en miljöminister med gottsamvete kan rösta ja till kärnkraften är för mig en direkt gåta.

Nedstämd av att alla politiker enbart pratar om att hela tiden kämpa för miljön och klimatet började jag helt ärligt fundera på att sluta skriva bloggen och att sluta engagera mig i miljön och istället satsa på att tjäna så mycket pengar som möjligt åt mitt barn då jag räknar med att om vi inte löser klimatfrågan så kommer miljö, mat och bostäder vara så enormt mycket dyrare än de är idag. Jag menar vad tror du att en lägenhet i Stockholm kommer kosta om 20 år när min son förhoppningsvis flyttar hemifrån. Garanterat dubbelt så mycket som idag i alla fall.

så det var med denna nedstämdhet som jag åkte ner till landet och när jag klev ur bilen blev jag plötsligt helt överlycklig. Anledningen ser du på bilden ovan.

När min mormor gick bort för 10 år sedan och lämnade sommarhuset till mig så arrenderade vi nämligen ut vår åker till den lokala bonden. Vi fick 250 kr om året i betalning. Eftersom jag betalar bra mycket mer i skatt för marken varje år förklarade jag för bonden att jag behövde mer betalt för åkern varpå han svarade med att säga upp avtalet och inte slå gräset längre.

Detta ledde till en katastrof för mig. De första åren var det inga problem men de senaste åren så har jag dels fått jaga runt på åkern och klippa alla trädskott som växer upp. Jag har fått hela åkern full av sorkar som har sönder min gräsmatta och skadar mina odlingar och jag har dessutom vissa år fått betala en annan bonde stora pengar för att komma och slå åkern.

Men i år så gick jag till min gamla bonde och tiggde och bad att han skulle ta tillbaka min åker och slå den, ta vara på höet och utfodra sina kossor med 100% ickebesprutat gräs som är producerat 1 kilometer från ladugården där kossorna står. Han accepterade.

Så efter år av ångest för att min åker bara blev vildare och vildare så kunde jag äntligen se nio stora marshmallows ligga utspridda över åkern igen. Jag ville bara skrika av glädje rakt ut.

Marshmallows är vad mormor brukade kalla dessa vita höbollar som ligger över hela Sverige två gånger om året fulla av hö.

Hur känner du för kärnkraften? Hur känner du när politikerna säger att dom kämpar för miljön men ändå inte? Hur känner du när vår miljöminister röstar för kärnkraft? Känner du att vi går mot bättre tider? Tror du att vi kommer börja konsumera mindre och leva mer?

Många frågor men jag skulle önska höra vad du tror. Denna gång har du chansen att peppa mig med dina tankar. Sist men inte minst så undrar jag vad du tar hjälp av när du blir nedstämnd över hur vår planet och människorna på den behandlas? Skriv gärna en kommentar.

Sist men inte minst vill jag slå ett litet slag för http://twitter.com/ielftetimmen

3 kommentarer:

Linda HL sa...

Hej!

Jag blir rent utav förbannat när jag läser om kärnkraftfrågan och regeringen som har lovat en sak för sedan att ändra och plötsligt vill behålla kärnkraften. Hur tänker dom?
Jag kan inte fatta att Sverige med sina resurser inte kan utnyttja dessa; vatten/vind/hav/sol/bio/geotermisk energi????
Regeringen tänker inte på framtiden!

Tänk Norge (mitt hemland) klarar sig fint utan kärnkraftverk, så varför kan inte Sverige det också? Ok, Norge har visstnok många flera vattenkraftverk än Sverige p.g.a. topografin med mera kuperat terräng och höga fjäll, vattenkraften står för 99% av Norges el-produktion! Tala om miljö-vänligt!

Hemsidan till SFFE, Senter for fornybar energi, skriver så här:

Vannkraft
Vannkraften står i dag for ca 19% av all elektrisitetsproduksjon i verden og i Norge kommer om lag 99 prosent av total elektrisitetsproduksjon fra vannkraft. Norge er en stor vannkraftprodusent, også i internasjonalt perspektiv, og er størst i Europa med en årlig produksjon på ca 120 TWh, foran Sverige og Frankrike som hver produserer ca 65 TWh vannkraft. Omtrent 86% av all fornybar elektrisitetsproduksjon i verden kommer i dag fra vannkraft. Som en fornybar og regulerbar ressurs vil vannkraft være sentralt også i fremtidens energiregime. Norge har opparbeidet internasjonalt anerkjent kompetanse på vannkraft innen alle områder, som hydrologi, miljø, bygg og anlegg, maskin og elektro. Denne kompetansen gjelder for alle typer vannkraftverk.

Status
Vannkraft er viktig for Norge, og aktiviteten i dag dreier seg om mest om opprustning og fornyelse av eldre vannkraftanlegg, bygging av småkraftverk (mindre enn 10 MW), samt utbygging av noen større anlegg. I tillegg kommer aktiviteter ved drift, vedlikehold og fornying av konsesjoner. I fremtiden vil vannkraft få stor betydning for effektproduksjon og lastutjevning i et regime med økende produksjon fra ikke-regulerbar fornybar energi. Internasjonalt er det ennå et stort uutnyttet potensial for utbygging av vannkraft, en regner med at bare 25-30% av all utbyggbar vannkraft ennå er utnyttet. Med økt fokus på klimaeffekter fra energiproduksjon vil dette derfor være en svært viktig ressurs fremover, siden vannkraft bidrar lite til klimagassutslipp.
(http://www.sffe.no/energi/vann/index.htm)

Varför tar inte Sverige Norge mer till hjälp, Norge kan producera el för Sverige också???? När skall Sverige/regeringen börja att tänka långsiktigt??
Du har verkligen engagerat mig nu med din blogg, jag skulle kunne skriva mycket mera, men hinner inte det nu....

Jag är glad för att det löste sig för dig med landet och din åker!

Din nya lay-out är snygg och ypperlig för din blogg!

Fortsätt blogga! Jag är inte bra på att kommentera, men jag brukar läsa alla dina inlägg.

Önskar dig och din familj en underbar sommar!

Mvh

Linda Hansen

SaraMay sa...

intressant blogg! kolla gärna in mitt nya projekt! 36organicm2.blogspot.com

Sabina sa...

Jag tycker absolut att man successivt borde avveckla kärnkraften men inte snabbare än att det finns bättre alternativ tillgängligt. Jag vill mycket hellre ha kärnkraft än kolkraft! Men visst är politikerna mesiga när det gäller att ta krafttag för miljön. Jag tror dock att den rödgröna sidan är villiga att kompromissa mindre, alliansen verkar mer "nöjd" över situationen.