måndag 1 februari 2010

Vilka aktier skall man köpa?

Ju närmare vi kommer tilläkningens slutskede ju mer upptagen och stressad blir jag. På kvällarna i sängen läser jag DU SKALL BLI PAPPA (som jag fick begagnad i julklapp) och är det inte besök hos barnmorskan så är det profilaxkurs eller nått liknande inbokat. Övrig tid går åt till att få tag i begagnade barnsaker så som barnvagn och kläder och sist men inte minst så är stressen och nervositeten otroligt betungande.
Jag kan omöjligt tänka mig att killar i genomsnitt är lika nervösa inför sitt första barn som jag är. Tror nog att det som gör mig mest nervös är att det kommer bli svårt att vara en pappa när man själv inte haft någon.

Den som lever får se.

I slutet av förra veckan fick jag ett hett aktietips som verkligen fick mig att grubbla. Jag köper lite aktier ibland för underhållningens skull och jag pensions sparar i fonder som så många andra. Nått lite annorlunda är dock att 60% av allt mitt pensionssparande har jag lagt i en miljövänlig fond som enbart sysslar med miljövänliga saker. Jag erkänner nämligen att jag tyvärr inte vågar satsa på enbart miljövänliga fonder och anledningen är att jag köpte aktier i ett företaget Morphic som sysslar med vindkraft och miljövänliga batterier och dessa aktier har sjunkit i värde med -95% sedan jag köpte dem.

Men åter till tipset. Det var en vän som ringde upp mig och sa att jag borde satsa lite pengar på det svenska oljebolaget GINGER OIL som borrar efter olja i Texas. Det är såklart här mitt dilemma kommer in i bilden.

Självklart tog det direkt emot att satsa pengar på ett oljebolag men samtidigt så vet jag ju vad jag vill göra för pengarna om det skulle gå bra för företaget och mina aktier. Jag drömmer nämligen om att göra mitt landställe självförsörjande på el med egna solpaneler som höll huset ljummet om hösten och våren så att jag kunde förlänga säsongen ytterligare. Jag skulle också frigöra tid och slippa hugga lika mycket ved. jag har kollat upp vad detta skulle kosta mig och prislappen är ofantliga 70 000 kr. Det är mycket pengar för någon som lägger 1 000 kr om året på el och 1 600 kr om året på att få elen fram till huset.Totalt 2 600 kr.

Så som ni förstår så skulle jag alltså använda pengarna till att göra mitt eget liv mer klimatvänligt. Och därför frågar jag er vad ni tycker om aktier och att investera i t ex olja. Skulle du kunna investera i nått som du inte visste vad det var eller nått omiljövänligt för att själv kunna leva mer klimatvänligt i framtiden, jag menar de flesta fonder som vi svenskar pensions sparar i är såklart inte miljövänliga och många är ju inte ens etiska.

Efter en helgs grubblande så har jag ännu inte köpt några aktier i GINGER OIL och känner att chansen att dessa kommer köpas krympt avsevärt Men drömmen om att få ihop så mycket pengar att mitt sommarhus kan få solpaneler och bli självförsörjande på el kvarstår.

Hur tänker du med aktier, fonder och pensionssparande? Ge mig lite tips och din syn på saken!

1 kommentar:

Ivan L sa...

Ta det lugnt med "pappablivandet" och lita till din intuition. Du fixar detta precis som 99% av alla fäder. Och framför allt, ta dig tid att njuta av upplevelsen! Den sänds inte i repris.

Angående aktier så är det som med andra inköp: vill man agera etiskt så bör man bara satsa pengar i bolag vars verksamhet man kan acceptera eller förändra. Har du tillräckligt med pengar att köpa upp ett elakt bolag kan du göra detta och sen styra upp verksamheten ;-)

Det finns tyvärr många skojare i miljöteknikbranschen precis som andra upphissade branscher. Att välja en fond istället för enskilda aktier är nog klokt om du själv inte vill lägga tid på att detaljgranska bolagen.

Angående börsen som helhet så är jag negativ. Att investera i reala tillgångar såsom ditt lantställe verkar smart. Kanske du vill kunna bo där permanent nån gång i livet?
Solvärme och vindkraftsandelar kan vara ett alternativ, liksom mer isolering, skog eller odlingsmark, växthus osv.
Det finns många sätt att investera hållbart.