tisdag 9 februari 2010

Mycket jobb men ingen förtjänst!


Idag tänkte jag försöka förklara för er bloggläsare hur glad jag blir varje gång en filmdistributör tar in en dokumentär till Sverige med tanke på att alla filmdistributörer vet att chansen att en dokumentär är en bra investering för företaget är oerhört liten.

Därför tänkte jag förklara lite hur mycket det kostar att ta en dokumentär till Sverige och hur många besökare som krävs för att filmen skall gå plus minus noll i vårt avlånga land.

DOKUMENTÄREN

Först måste vi köpa rättigheten att visa filmen i Sverige och denna gång har vi tur och är ensam budare och får visningsrätten för endast 300 000 kr. Denna rätt har vi köpt långt innan vi sett filmen.

När vi ser filmen tror vi att den kommer gå som bäst på landets 8 största salonger och beställer därför 8 kopior av filmen för ca 15 000 kr styck (120 000kr).

Sedan måste filmen marknadsföras, Den behöver filmaffischer, annonser i tidningarna och liknande samarbeten. Då vi vet att detta är en svår film att marknadsföra och att publiken är liten lägger vi endast 150 000kr.Att köpa ca 30 sekunder på TV 4 under en populärt program som IDOL hörde jag för flera år sedan kostar ca 250 000 kr.

Innan filmen ens haft premiär har vi alltså lagt 570 000kr för att lyckas ge filmen en premiär i Sverige.

En biobiljett för den här typen av filmer brukar kosta ca 85 kr. Av dessa 85 kr försvinner 6 % i moms och 10 % till Svenska Filminstitutet. Kvar blir alltså 71,68 kr. Men denna summa måste delas med biografägaren och vad gäller dokumentärer så brukar inte distributören få mycket mer än 30-35% av intäkterna som blir kvar. Om jag då räknar med 32,5% så får alltså distributören som har köpt in filmen till Sverige i slutänden behålla 23,30kr.

Om man då tar och delar 570 000 kr med 23,30 så får man fram hur många besökare man behöver för att gå plus minus noll och svaret blir 24 463 besökare. Detta behöver filmen för att inte filmen skall gå med förlust.

Tittar vi då på några dokumentärer som handlar om klimatet eller vår planet så ser besökstalen ut som följer enligt Svenska Filminstiutetes hemsida:

En obekväm sanning 38 000 besök
The Planet 3 000 besök
I elfte timmen 1 900 besök
Vårt dagliga bröd 2 300 besök
Bananas* 10 000 besök
Den stora utförsäljningen 450 besökare.

Härom veckan var jag och min sambo och såg filmen THE COVE som handlar om delfinslakt i Japan. Filmen hade haft premiär några dagar tidigare och ändå så var vi bara 6 personer i salongen. Några dagar senare gick jag ensam och såg FOOD, INC och då var vi 3 st i salongen.

Därför vill jag ge en stor eloge till de distributörer i Sverige som trotts den stora utmaningen att få sin investering tillbaka fortsätter att köpa in dokumentärer till Sverige. Det är ju de fantastiska dokumentärerna som blandar film med verklighet som öppnar dörrar för att vi skall bli inspirerade att förändra världen.

Ett stort problem dock är att vi alltid är samma människor om och om igen som ser dessa filmer och det är tyvärr få nya människor som blir inspirerade att förändra världen till en bättre plats. Så gör slag i saken och bjud med dig en vän som kanske bara behöver se just den filmen för att sedan bli engagerad som du och jag.

Inga kommentarer: