måndag 16 november 2009

I natt sitter jag på tåget!


Om några timmar skall jag göra något som jag vet är bra för klimatet men ingenting jag egentligen ser fram emot. Om några timmar ska jag ta nattåget till Köpenhamn och när jag säger nattåget så menar jag verkligen nattåget för tåget går från Stockholm central 23:06 och jag är sååå osugen just nu. Tänk er själva att lämna er mysiga lägenhet strax efter tio på kvällen för att sätta er på ett nattåg till ett annat land.

Mitt osug förvärras såklart av att jag varit sjuk i en veckas tid och ännu inte är frisk. Detta var min första dag utomhus på en vecka och jag märker att jag inte är 100% ännu. Många har såklart frågat mig om det är svininfluensan men det försöker jag skämta bort men eftersom jag varit sjuk tre gånger denna höst så undrar jag om inte ”svinis” fångat mig trots allt. Det är tur att min gravida fästmö är vaccinerad.

Det är i tjänsten jag skall åka till Köpenhamn över dagen i morgon. Vågar jag skriva att jag inte alls var sugen på denna resa när jag fick veta om den. Främst för att jag nyligen har gjort en annan resa där jag flög (mer om den om några dagar) men också för att mitt klimatsamvete, som stundtals äter upp mig av ångest, sa att det fasen inte var okej att flyga till ett annat land för ett 7 timmar långt möte.

Så jag började kolla upp om det inte gick att ta ett tåg och eftersom jag måste vara på plats redan klockan 09:00 i morgon så fick det bli nattåget. Det tråkiga i kråksången är ju att min tågbiljett till Köpenhamn är dyrare än mina kollegors flygbiljett så mitt agerande är ju inte ekonomiskt för min arbetsgivare.

Det skall fasen ärligt sägas att anledningen till att jag tar detta tåg är för att mina bloggläsare hänger över mina axlar och ger mig dåligt samvete ibland. Men nu vill jag kunna ställa mig upp och skryta om mitt agerande.

Glädjande är dock att när jag kommer fram till Köpenhamn så har jag endast en promenad på 1 kilometer till den plats där vi skall ha vårt möte så den biten går jag givetvis.

Hem blir det dock flyg. Jag skall nämligen träffa min fästmö, min bror och min vän och gå och lyssna på den fantastiska talaren Klas Hallberg. Och eftersom jag redan köpt biljetterna när resan kom på tal så hade jag redan köpt biljetter. Tåget tar ca 6 timmar, att flyga tar ca 1,5 timmar.

Men för att stävja mitt dåliga samvete har jag med mig lite bra lektyr. För någon vecka sedan fick jag Klimatmagasinet EFFEKT i brevlådan.
EFFEKT är en tidning för alla oss som bryr oss om klimatet. Den är verkligen helt fullmatad med fakta och artiklar om klimatet. Faktiskt så fullmatad att det tar flera dagar att läsa den. Om jag var ansvarig utgivare skulle jag faktiskt lufta upp tidningen lite och dessutom ha lite mer artiklar om hur läsarna kan leva mer klimatvänligt på lustiga och trevliga sätt.

Jag flyger några enstaka gånger om året (2,5 gånger tur och retur blir det i år men första gången jag flög var jag 19 år) och då har jag alltid något klimatvänligt med mig att läsa för att bedöva mitt samvete. Denna gång blev det Klimatmagasinet EFFEKT som antagligen håller mig vaken i natt.

Så tänk på mig i natt när du sover skönt i din säng! Då skumpar jag runt på ett tåg med två andra klimathjältar som jag inte känner i samma trånga kupé. Gud så mysigt ;0)!

IDAG LÄRDE JAG MIG: Att ta tåget till Köpenhamn motsvarar ca 0,0015 kg koldioxid. Att ta flyget samma sträcka motsvarar ca 100 kilo koldioxid. Inget snack om att det är viss skillnad.

Inga kommentarer: