lördag 24 oktober 2009

Jag var Bröllopsfotograf för en dag!

Förra året så var jag med om nåt annorlunda för en dag. Jag var statist på en filminspelning. Filmens som spelade in var BRÖLLOPSFOTOGRAFEN och regisserades av Ulf Malmros. Filmen hade svensk biopremiär för några dagar sedan.

Det skall ärligt erkännas att jag inte alls var sugen på att vara statist utan snarare sugen på att närvara på en filminspelning under en dag. Det var via min arbetsgivare som jag hade fått den här chansen.

Några dagar innan inspelningen hade jag fått åka ut till SVT klädlagar i Frihamnen och testa kläder. Ett bröllop skulle filmas och jag skulle föreställa en gäst i frack. När jag hade fått på mig kläderna som jag skulle ha trodde jag att jag skulle börja gråta och det var omöjligt för kostymören att hålla sig för skratt. Hur mycket jag än älskar Chaplins filmer så kändes det inte okej att se ut som en luffare i på tok för stora kläder en dag när jag skulle vara statist. Detta löste dock kostymören så att kläderna till slut satt som de skulle och lättnaden var enorm.

På inspelningsdagen så var det åter ut till Frihamnen som gällde, alla statisterna (ett femtiotal) skulle sätta på sig sina kläder innan 08:00 för att sedan gemensamt i en stor buss åka till inspelningsplatsen. Jag minns inte vart vi skulle riktigt men de var till de så kallade förnämare platserna i Stockholm. Nåt som var väldigt roligt var att chauffören inte hittade till platsen och att det längs vägen var en bro som var så låg att han inte kunde köra under den.

Väl på plats började Ulf Malmros berätta för oss statister vad det var för scen vi skulle spela in och hur han ville ha det. Jag minns att vi testade några gånger och att han inte alls var nöjd med tempot på de som gick framför kameran. Uppenbart var att han hade varit med tidigare om folk som gärna ville synas lite för mycket i bild och de som inte alls ville det. Folk rörde sig helt enkelt inte naturligt.

Nåt som gladde mig ur en miljövänlig synpunkt var att man inte använde speciellt mycket lampor under inspelningen för att fejka solljus. Vad man istället gjorde var att man använde stora silvriga dukar som speglade solljuset så att det hamnade rätt på skådespelarna. Ett mycket smart sätt som branschen använt länge.

Inom mig tyckte jag det inte alls var kul att vara statist. Jag var skitnervös helt i onödan. Jag hade ingen som helst lust att vara framför kameran så jag började dra mig undan eftersom jag inte ville vara med i bild. Var helt enkelt inte sugen på att förstöra en scen.

Jag är ett stor fan av stilbildfotografer från filminspelningar och min favorit är Keith Hamshere vars bilder jag tittade mycket på under min uppväxt.
Så jag tänkte att jag leker stillbildfotograf med min lilla kamera jag hade med mig. Kameran var ju inte helt tyst så jag var mycket försiktig med mina bilder och personligen är jag mycket mer intresserad av bilder som är bakom kameran och visar hur man arbetar.

Det var roligt att under dagen se hur scenerna som togs växte fram. Helheten av dagens inspelning var att huvudkaraktären (Björn Starrin) bjuder in sig själv till ett bröllop och säger sig vara bröllopsfotograf samtidigt som brudens far (Kjell Bergqvist) kommer sent till bröllopet.

Måna av dessa scener var med i filmens trailer som du kan se här.

I våras var filmen färdigklippt och jag var bjuden på en tidig visning av filmen. Det var jättekul att se hela filmen nu när man varit med på inspelningen en dag. Jag tyckte om filmen riktigt mycket och är övertygad om att den kommer bli en hit på biograferna. Jag gillade denna lika mycket som Ulf Malmros bästa film DEN BÄSTA SOMMAREN.

Så vad fasen har detta inlägg med min klimatblogg att göra? Kopplingen kanske inte är den starkaste det medger jag men arvodet för en dag som statist är 300 kr. Dessa pengar kommer jag idag att använda till att förbli ”VÄN MED VÄRLDSNATURFONDEN 2010” vilket kostar 300 kr. Så tack vara mitt roliga extra arbete som statist har nu WWF fått 300 kr extra att göra nytta för.

Kanske vill du också vara statist för en dag och skänka pengarna till välgörenhet. Anmäl dig då här!


Inga kommentarer: