tisdag 20 oktober 2009

Ett grönare hem: Vardagsrummet


Vardagsrummet är väl det rum i hemmet som man har flest elektroniska prylar i. Näst eftersovrummet där man ju sover en massa timmar så är ju vardagsrummet det rum som man är mest i.

Det finns några enkla tips om hur man gör för att vara så miljövänlig som möjligt. Att inte ha sin elektroniska utrustning i standby läge är nog det mest slitna tipset som finns men tänk även på att du spar en massa pengar.

Som jag har skrivit förut så äger även jag en hel del elektroniska prylar men då jag använder dem så sällan har jag försäkrat mig om att aldrig ha något i standby. Detta har jag löst genom att köpa 3 grenkontakter med on/off knapp som gör att jag kan stänga av olika delar av elektroniken. Tittar du på bilden nedan så är jag övertygad om att du förstår hur jag menar. Jag behöver ju knappast ha tv:n i standby om jag lyssnar på musik. På detta sätt har jag aldrig något i standby i onödan.

Alla lampor jag har i vardagsrummet är lågenergilampor. Erkänner att jag har tre spottar i min bokhylla som är vanliga hallogenlampor men den har inte varit på, på säkert ett år.

Möbler som du köper bör du köpa med tanken att de skall hålla länge. Förhoppningsvis vill du behålla dem om de är hela och fina länge men om du mot all förmodan skulle vilja byta ut dem så kan du säkert sälja dem begagnade om de är hela och fina.

Ha uppladdningsbara batterier i dina fjärkontroller.

En platt tv drar mer än dubbelt så mycket så energi som en äldre tjock tv. Detta viste faktiskt inte jag när jag köpte mig en platt tv härom året. Den tjocka tv:n jag ägde tidigare har jag gett bort till en pensionär som behövde en större tv.
Nu har det dock kommit platt tv apparater som blir upplysta med LED lampor vilket gör att de drar mycket mindre ström än tidigare platt tv:ar.

I mitt vardagsrum har jag mycket böcker och filmer. Jag och sambon försöker numer att låna så mycket som möjligt på biblioteket. Från att ha varit en kille som ville äga alla filmer som jag tycker är bra känner jag idag att jag knappt behöver äga någon film alls. Jag köper endast mina absoluta favoritfilmer. Annars hyr eller lånar vi filmer och TV serier. Har jag köpt en säsong av en TV serie så säljer jag den på tradera när jag sett den (om det inte är The Sopranos eller Vita huset förstås). Ju förre saker jag äger ju mindre bostadsyta är jag i behov av.

I vardagsrummet har jag också min dator. Jag har ganska nyligen bytt ut min stationära dator som jag haft sedan 2002 det vill säga 7 år. Det är nog inte många som har en dator så länge. Min nya dator drar hälften så mycket ström och är lätt att montera ner när den skall avvecklas (den gamla datorn hoppas jag kunna sälja för en billig penning på tradera).

Visste du att adaptern till 12 volts halogenlampor som ständigt är inkopplade i väggen kan dra lika mycket energi när lampan är släckt som när lampan är tänd. Dra ur kontakten.

När du sitter där framför tv:n och njuter av en god film eller kanske en bra skiva så hoppas jag att du har släckt i alla de övriga rummen. Jag menar varför skulle det behöva vara tänt i rum som ingen är?

Det bästa med alla dessa tips är att du lever klimatvänligt. Det näst bästa är att du spar en hel del pengar varje månad.

Hör av dig om du tycker att jag glömt nått?

Inga kommentarer: