onsdag 28 oktober 2009

Greenpeace dumpar 18 ton kol vid Rosenbad


Sakta men säkert försöker jag rensa bort allt hemma som jag inte vill ha. Detta har jag tänkt skriva mer i bloggen om några dagar.

För cirka 2 veckor sedan så lade jag ut nio gamla DVD filmer som jag inte längre ville ha på Tradera. Dessa fick jag sålda till ett värde av ca 300 kr (fråga mig inte vad jag köpte dem för). Det kanske låter snobbigt men jag sålde dem inte för att jag behövde pengarna utanför att jag ville frigöra ytor vilket gjorde att jag nu utan problem kan tänka mig att skänka bort en större del av pengarna till miljöorganisationen Greenpeace.

Varför?

Jo jag tycker att nedan pressrelease med bilder samt det lilla videoklipp jag lagt ut här nedan är helt geniala. Om någon ringde mig och frågade om jag skulle vilja hjälpa till en natt med att genomföra liknande aktioner på stan skulle jag lätt ställa upp. Greenpeace är så handlingskraftiga som jag själv skulle vilja vara. Jag blir verkligen glad och rörd när jag ser deras fantastiska aktioner. För mig gör dom skillnad och därför vill jag stödja dem med lite pengar.

Tycker du att dom gör skillnad för dig så kan du också stödja dem. Här har du två enkla sätt:

1: Byt Elbolag. Har du Vattenfall som elleverantör så bör du genast byta. Ett bättre sätt att stödja finns nog inte. Vattenfall och deras kommande investeringar i kolkraft är inget för den miljömedvetne.


2: Skänk en slant till Greenpeace. Sälj av nått som du inte behöver hemma och skänk bort pengarna. Eller låna två böcker på biblioteket istället för att köpa dem och spara på så sätt in lite pengar. Du vet väl att t ex Dan Browns nya bok som släpptes i förra veckan redan finns på biblioteken att låna. Om du tänker köpa den kan du här spara in ca 179 kr.

PRESSRELESE FRÅN GREENPEACE:


Stockholm 28 oktober 2009 – Ett trettiotal aktivister från Greenpeace levererar idag 18 ton tyskt brunkol till statsminister Fredrik Reinfeldts arbetsplats, Rosenbad. Aktivisterna uppmanade Fredrik Reinfeldt att ta ansvar för de svenska koldioxidutsläppen utomlands, genom att stoppa Sveriges kolkraftverk.


- Just nu råder ett fatalt dödläge i de internationella klimatförhandlingarna. Världen är i desperat behov av länder som visar att det går att ta ansvar för sin del av klimatförändringen. Om EU:s ordförande Fredrik Reinfeldt meddelar omvärlden att han har instruerat sitt statliga energibolag [Vattenfall] att sluta investera i kolkraft, kan det bidra till att bryta dödläget, säger Anders Hellberg på Greenpeace.


Lasten på 18 ton brunkol är lika mycket som Vattenfall förbränner var tjugonde sekund i kraftverket i tyska Jänschwalde. Sammanlagt har statliga Vattenfall skaffat sig tolv stora kolkraftverk i Tyskland, Polen, Holland och Danmark under de senaste nio åren. Dessutom byggs eller planeras ytterligare sex. Detta uppmärksammar Greenpeace aktivister genom att bära skyltar med namnen på de största kolkraftverken.


- Vi är här för att göra Sveriges klimatbrott i Europa synligt för politikerna och för svenska folket. Varje år släpper statliga Vattenfall ut 100 miljoner ton koldioxid – det är dubbelt så mycket som hela Sverige som land släpper ut. Om Fredrik Reinfeldt ska kunna visa ledarskap i klimatfrågan, måste han se till att Vattenfall förbjuds att investera i kol, säger Anders Hellberg, talesperson i klimatfrågor på Greenpeace.


- Det blir absurt när Fredrik Reinfeldt kritiserar Kinas kolinvesteringar, samtidigt som hans eget energibolag [Vattenfall] storsatsar på kolkraft i Europa. Ett stopp för Vattenfalls investeringar i kolkraft skulle sända en enormt viktig signal till omvärlden om att EU:s ordförandeland tar klimatfrågan på fullaste allvar, säger Anders Hellberg.




3 kommentarer:

Susz sa...

Med en helhetssyn här:
Är detta RIMLIgT ? Varför denna ovilja till nytänk utifrån människors önskemål??
Har vattenkraft spelat ut sin roll- eller finns hopp om nytänk??
http://mediaupdate.se/har-far-du-eget-vindkraftverk/

Tumme upp för greenpeace och dig -
skriver bättre och mer fakta än media ens kommer i näheten av!

Anonym sa...

borde politiker / tjänstemän som inte vill dra mot vårt milleniummål avsättas? DET anser ja iaf

http://www.millenniemalen.nu/

Vattenkrafts vd hycklar...

Reko Stil / Emma sa...

Helt enig. Greenpeace - genialt.
Tack för en kanon-blogg, jag länkar hit och återvänder!