fredag 26 juni 2009

Nu måste jag kompensera min resa!


Som vanligt med mig så blir jag nästan helt förlamad när jag har så mycket att göra med min blogg.

Jag är nyss hemkommen från Svalbard där jag varit på den 80 bräddgraden och tittat på glaciärer och arktiska djur. Med andra ord så har jag varit på en av jordens mer utsatta områden där isen sakta kryper tillbaka. Jag har hållit i 2000 år gammal is, Jag har lyssnat till hur den sakta löses upp i vattnet den befinner sig i (låter som när du häller upp ett glas läsk och sätter örat mot glaset efteråt).

Jag tror det kommer att bli en hel del inlägg där jag återkommer till vad jag har upplevt.

Men en resa av den här sorten är inte helt klimatvänlig den heller, vilket jag fick lära mig under resan.

För er som bor längs kusten kanske inte detta kommer som någon chock men visste ni att alla båtar som befinner sig 12 sjömil från land har rätt att tömma sin avfallstank till havs rakt ut i det vatten de befinner sig i?

Med andra ord så innebar det för vår del att alla toalettbesök samt toapapper, duschar med kemikalier och tvättmaskinomgångar med tvättmedel spolades rakt ut i havet.
Detta var ju såklart inget speciellt utan det är så det går till. Dag ut och dag in. Just nu när du läser detta så sker det antagligen på havet någonstans.
Förstå hur många båtar på jorden vi talar om som dagligen gör på detta sätt. FY FAN!

Detta ledde till att jag på de 9 dagar jag var borta enbart duschade en gång faktiskt och den gången tvättade jag mig utan tvål och schampo. Allt för att ha så rent samvete som möjligt.

Den andra saken som var lite jobbig var när jag fick höra hur mycket diesel som vår båt hade nyttjat. Det var 8 kubikmeter diesel som hade gått åt på dessa 7 dagar till havs. Detta motsvarar ett normalstort flygplan som flyger mellan Stockholm och London.

Så hur kan jag försöka kompensera i mitt liv för allt den här dieseln som jag är delaktig i? Jo jag har tänkt så här. För att vakna varje morgon så tar jag en dusch som så många andra. Men samtidigt så är min hud ofta för torr och mina händer kan ofta vara alldeles frasiga. Därför har jag tänkt duscha varannan dag resten av detta år.

Jag duschar i ca 7,5 minuter när jag duschar vilket motsvarar ca 60 liter vatten (eftersom jag har ett snålspolande munstycke). Det är ju drygt 6 månader kvar på året vilket ger mig 90 duschar kvar och 90 som jag tar bort.
På detta sätt sparar jag alltså en konsumtion av 5 400 liter vatten som inte behöver rengöras eller pumpas upp för att jag skall kunna duscha.

Det är mitt sätt att försöka kompensera för min resa, hur brukar ni göra?

Sist men inte minst så vill jag citera Michael Jackson som sorgligt nog avled igår. Jackson var en stor del av min uppväxt och även om jag har svårt att höra hans texter så var hans musik helt galet bra.

Med tanke på allt jag skriver om så kan följande textrader från låten Man in the mirror inte vara helt fel denna dag:

I'm Starting With The Man In the Mirror
I'm Asking Him To Change his Ways
And No Message Could Have been Any Clearer
If You Wanna Make The World A Better Place
Take A Look At Yourself,
And Then Make A Change


In loving memory

2 kommentarer:

Ronja Andersson sa...

Jättefint inlägg. Börjar gråta igen när jag tänker på Michael... Skulle ha sett hans konsert 22 juli här i London. Jag lyssnade lustigt nog på "Man in the mirror" just som jag läste citatet därifrån på din blogg. Underbar sång, underbar artist.
Tack för att DU gör det du gör också! Fortsätt inspirera till förändring!
/Ronja

Titti sa...

Kolla gärna in min recension av boken Keynes barnbarn som bland annat handlar om överkonsumtion.