söndag 7 juni 2009

Därför var jag borta med vinden

När jag skriver detta är klockan 14 och det är EU val idag. Jag steg upp vid 10 tiden idag men redan vid 13 lade jag mig på soffan och sov en timme och jag har alltså precis vaknat. Jag har ständigt varit trött i en månad nu.

Men varför har jag inte uppdaterat bloggen på över en månad då?
Det enkla svaret är att jag knappt har varit hemma och när jag väl har varit hemma har jag varit så sjukt trött. Jag håller nämligen på och renoverar fasaden på mitt sommarhus och i år gör jag sidan tre av huskroppens fyra sidor.

Jag förstår om det låter som en larvig ursäkt men tro mig att måla om ett hus är ett otroligt jobbigt arbete om man skall göra ett seriöst jobb.

Detta ingår nämligen.

Skrapa bort två olika färger (huset har varit grönt först och sedan gult).
Laga dåligt trä.
Tvätta av den färg som blivit kvar då den fortfarande sitter bra.
Spackla igen alla kvisthål och andra sprickor i planket.
Rostskyddsmåla alla spikhuvuden.
Latexfoga mindre sprickor i trät.
Grundmåla ett lager
Täckmåla två lager.


Detta är ett jobb som åtminstone för mig är näst intill omänskligt och går det trögt en timme så får min hjärna sig en törn och risken för att blir ledsen och deprimerad är fan stor.
Som tur var var min bror med mig en vecka och hjälpte mig. Utan honom hade jag kommit halvvägs vid det här laget.

På vardagarna har jag också haft helt sjukt mycket att göra. Främst för att jag vill förbereda inför en resa som jag skall göra inom kort (jag skriver om den på tisdag).

Igår skulle jag slängt på det första lagret färg på huset men givetvis så spöregnade det och husväggen blev blöt och eftersom man skall slänga på alla tre lagren färg på tre dagar så blev det inget måla alls och jag valde att åka hem och gå på landskampen mellan Sverige och Danmark istället.

En sak är dock säker, jag älskar att vara på landet och jag älskar att notera hur mycket mer klimatvänligt jag kan leva på tomten.

Ingen spolar när man går på toaletten och avföringen blir näring på strategiska platser. Jag har läst på om guldvatten och jag förstår hur äckligt detta låter men jag tycker det är sjukt lustigt att jag kan pinka i en vattenkanna och fylla den med regnvatten från mina tunnor och så har jag skapat perfekt näring för mina blommor.

När vi under våren eldade i kakelugnen så använde vi askan till räfsa ner i jorden vid bärbuskarna. Tydligen mår dom mycket bra av detta.

Och allt man kan kompostera, det är ju helt sjukt när man jämför med hemma där jag inte kan kompostera någonting alls faktiskt. Jag och min bror lyckades inte fylla upp en soppåse på en hel vecka men däremot var hinken med kompost full vilket skall bli fin jord till trädgårdslandet nästa år.

Så röstade ni i EU valet då? Eftersom jag egentligen skulle stå på tomten och måla idag för fulla muggar så röstade jag på biblioteket för länge sedan. Min röst gick till Miljöpartiet och jag personröstade dessutom på författarinnan Isabella Lövin som skrivit boken Tyst hav och fick oss alla att minska på torskätandet i Sverige. Hon kändes värd min röst.

På skrivbordet har jag en hög med artiklar som jag velat skriva om i bloggen. Idag blir det bara en liten notering och en liten spark i skrevet.

Förra året tror jag inte att jag fick någon löneökning på mitt jobb men VD:n för det statliga energibolaget Vattenfall Lars G Josefsson höjde sin lön med 39% jämfört med föregående år och detta trotts att han inte har bonus. Hans lön ökade med 3,4 miljoner kronor till 12 miljoner kronor om året. En lätt liten mille i månaden alltså. Personerna som godkänt denna lön på det statligt ägda Vattenfall anser att lönen är marknadsmässigt satt.
Hur lång tid tar det för dig att tjäna ihop 12 miljoner kronor? Om du har 25 000 kr i månaden så tar det dig 40 år. Känns detta rimligt? Vad tycker du? Vägra ha Vattenfall som elleverantör.

4 kommentarer:

Titti sa...

Så roligt att få läsa ett inlägg av dig igen efter så lång tystnad. Kan inte låta bli att fnissa lite när du skriver att du pinkar i vattenkannan. :-) Kanonbra gödning men än så länge har jag själv inte vågat göra detta.
Självklart har jag också röstat. Samma parti, men Carl fick min röst. :-)
Jag har gått och blivit med blogg. Känns rätt nervöst får jag säga. Men hoppas det går bra.

Lou sa...

Välkommen tillbaka! Bra, du behövs i bloggosfären! Ja jäklar, Vattenfall är redan bojkottade för min del men det här gav mig vatten på min kvarn.

Lars Johansson sa...

Berätta gärna mer om boken Tyst hav. Och jag vill veta mer om var loaglig fisk säljs. Jag planerar en liten kampanj he-he. Vad står i boken? Vem är författarinnan? berätta mer. Puss och kram.

Jonask sa...

Välkommen tillbaka!

Man blir ju knappast mer positiv till Vattenfall efter detta: http://www.dn.se/ekonomi/vattenfalls-miljobluff-1.887331