tisdag 17 mars 2009

Hur många är vi egentligen?


Det du sällan läser om är hur stor påverkan på klimatet vår enorma folkmängdsökning har. Detta är inget som tidningar och politiker vill prata om eftersom det är så oerhört känsligt. Vem vill säga till en trebarns mamma att hon egentligen fött förmåga barn för att det skall vara hållbart på sikt. Jag menar min egen mamma har fått just tre pojkar och om någon sa till henne att hon fött för många barn skulle hon med stor sannolikhet bli upprörd och sårad.

Men för dig som fortfarande inte tror att befolkningsökningarna är inblandat i problematiken ber jag dig läsa vidare.

I senaste numret av tidningen ALLT OM HISTORIA svarar tidningen på just frågan: Hur stor var jordens befolkning för två tusen år sedan varpå svaret är ”Enligt FS:s beräkningar uppgick jordens samlade befolkning till ungefär 300 miljoner vid vår tideräknings början. Krig, Svält och sjukdomar gjorde att befolkningen växte ytterst långsamt. Det tog 1600 år innan jordens invånarantal hade fördubblats.
Som jämförelse kan nämnas att det tog 39 år för världens befolkning att fördubblas från tre miljarder till 1960 till sex miljarder 1999.”

Idag 2009 är vi ca 6,8 miljarder människor på jorden. I Sverige var vi ca 9 184 000 invånare den första januari i år.
Den som inte tror att denna explotion av människor inte är en stor anledning till problemet är helt enkelt bara dum. Det viktiga är att se sanningen i vitögat samtidigt som även jag skulle vilja ha två egna små krabater som bär min DNA sträng. Speciellt med min uppväxt utan engagerade föräldrar.

Se grafen nedan som jag lånat från Wikipedia.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är också en stor del i det egoistiska tänket som människor har -varför sätta ännu fler barn till denna redan så överbelastade värld? Bara för att just Jag måste sprida just mina gener vidare? Det är lite svårt att förstå för då tänker man faktiskt inte speciellt mycket på barnet iaf, för ingen vet hur pass illa det kan bli i framtiden och om det ens kommer att kunna nå en vuxen ålder och vem önskar sitt barn det? Det är frågeställningar man bör ställa sig -att det otänkbara faktiskt kan hända...