torsdag 19 mars 2009

Boktips!


Jag har ju fått en ganska nyfunnen kärlek för biblioteket. Märkligt kanske någon av er tycker men då jag har en samlares blod som flyter genom kroppen så har jag alltid velat köpa mina böcker. Att göra mig av med en hel del av allt jag köpt på mig är något jag kommer att skriva om i bloggen framöver.

Mitt senaste lån på bibblan var boken SKRÄP från bokförlaget Atlas och skriven av journalisten Mattias Hagberg.

Boken med den mycket logiska titeln handlar såklart om allt det skräp vi gör av med och vart det tar vägen. Boken är dessutom full av för mig intressant siffror över hur mycket sopor vi gör av med och hur det kommer sig att det svenska samhället har blivit ett sånt slit och släng samhälle.

Man får även följa med författaren på en resa till Ghana dit tonvis med datorer och tv apparater skickas varje dag fast det enligt EU är olagligt. Där berättas det om hur dessa maskiner plockas ner på ett högt olustigt sätt och hur barn kommer till skada dagligen för att vi västerlänningar (som vanligt) skall kunna ha det mycket bättre än alla andra på jorden.

I boken får man bland annat följa sopkillarna Tommy och Anders som samlar in ca åtta ton sopor om dagen och 60 ton sopor i veckan.

Jag rekommenderar den här boken varmt till alla som vill läsa om det som blir över när vi konsumerar. Boken är mycket lärorik. En annan skön sak är att den är väldigt lättläst och inte mycket större än en gammal Kitty bok och ungefär lika tjock.

Låna den på bibblan du med!

VAD JAG HAR LÄRT MIG IDAG: Hårdrocksbandet Metalica kommer till Hultsfred i sommar för en konsert. För att kunna genomföra konserten har man beslutat att hugga ner enormt många träd för att tillverka 10 000 parkeringsplatser för bilar. Fy fan säger jag. Jag kommer aldrig att köpa en Metalica skiva. Läs mer här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fast det är väl knappast Metallicas fel, eller? Det är väl snarare arrangören och inte något som ska klandras Hetfield och company?