lördag 17 januari 2009

Klarar jag mig på två batterier?

Det jobbigaste med att driva en miljöblogg är att jag kommer på ca 10 saker om dagen som jag vill skriva om. Detta gör dock att jag ibland kan bli handlingsförlamad och inte kan välja och skriver inget alls istället. Jag vill ju såklart att ni skall finna det jag skriver intressant, annars finns det ingen mening med skrivandet.

I dag är det lördag och jag har inget annat än ett biobesök planerat. Eftersom jag gillar återanvändning i hög grad så skall jag inte ens se en ny film utan en film från 1931 i svartvitt som heter KAPTEN BLOD. Det skall bli riktigt charmigt och mysigt.

Men jag tänker inte hymla med att jag (antagligen) precis som du känner att så här på lördagen skall man ju åka in till stan och bränna lite nyförvärvade pengar på saker som man så gärna vill ha. Den känslan drabbas jag i alla fall av.
Jag tror dock att det enda jag kommer att köpa i dag är två laddningsbara batterier till mina brandvarnare för i övrigt så är det inget jag riktigt behöver (förutom skjortor som jag skall titta efter i nästa vecka).

Det skall ju egentligen vara superkul med helg men det är svårt att ha riktigt kul på helgen när man valt att minska sin shopping. Vi arbetar för att få pengar så att vi kan shoppa och samhället är uppbyggt kring shopping. Visste ni t ex att de första varuhusen dök upp i Frankrike på 1800 talet för att kvinnorna skulle ha nått att göra när männen satt i barer och pratade med sina vänner hela dagarna.

Igår såg jag två presentationer från en av mina favoritsajter TED om just hur vi blir lurade att tro att shopping och att spendera pengar gör oss lyckliga. I presentationen tas massa frågor upp som man kan ställa till sig själv samtidigt som man lyssnar. T ex så pratas det om hur vi inte vill bli lurade längre vad gäller ekonomi. Att vi är få som köper saker som är högaktuella när vi vet att väntar vi 4 månader så kostar dom knappt hälften, t ex böcker har ju detta fenomen.
Detta samtal var mycket intressant, och du kan se det genom att klicka här.

Samtal nummer två jag tittade på var om människor med mer pengar är lyckligare än oss med vanliga löner. Om man blir så mycket lyckligare av att köra en bil som kostar 10 miljoner kronor jämfört med en vanlig bil. Svaret på frågan fann jag mycket intressant och inte alls så förutsägbart som jag först trodde. Se framförandet här.

Kort och gått så blir det nog en lördag med minimal shopping vilket går helt i samma anda som mitt miljötänkande men också min önskan att mitt sommarhus skall vara helt skuldfritt när jag är 35 år. Pengarna går helt enkelt till amortering istället.

VAD JAG LÄRT MIG IDAG: Det är intressant hur olika medier rapporterar helt olika om exakt samma sak. Jag hittade ett inslag om president Bush på aftonbladet.se och blev nyfiken på att se mer så jag gick in på youtube och fick då se samma reportage ur en helt annan vinkel. Jag tyckte i alla fall att youtube vesionen var mycket mer intressant, döm själv nedan.


Aftonbladet TV:


MSNBC:

Inga kommentarer: