lördag 13 december 2008

Köp dig ur finanskrisen!


I torsdags bestämde jag mig för att ha en enkel och lugn hemmakväll framför teven. Eftersom jag spenderat hela året med att gå upp i vikt och väger nu svindlande 80,5 kilo hade jag bestämt mig om för att äta en enkel middag på kräm och skorpor. Skulle jag senare på kvällen bli ytterligare hungrig så hade jag garderat mig med ett stort saftigt svenskt äpple.

På vägen hem tänkte jag ut hur detta äpple skulle få symbolisera mitt inlägg i bloggen för kvällen (ett inlägg som jag sedan inte orkade skriva). Inlägget skulle handla om vikten att köpa äpplen från Sverige istället för äpplen från Italien och andra länder.

För mig är det solklart att försöka köpa alla produkter från Sverige som kan växa här. Att köpa utländska äpplen under säsong i Sverige är helt otänkbart. Främst för klimatet men också för att stödja de svenska odlare som vi trots allt har kvar i Sverige.

Aftonbladet skriver om hur vår statsminister Fredrik Reinfeldt uppmanar svenskarna att handla svensk för finanskrisens skull. Något som skulle få svenskarna att lyckas behålla sina jobb och minska den troliga arbetslösheten på 10% år 2010.

På Internet och i tidningar har det blivit ramaskri över detta påpekande. Många är emot Reinfeldts ord, speciellt eftersom vår regering sålt ut flera svenska bolag till utländska ägare och detta håller jag med om.

Men om det kan hjälpa svenskar att få behålla sina jobb samtidigt som du kan göra en insats för klimatet så är det ju kanon. Jag tänker alltid köpa svenska produkter i första hand. Att se om sina systrar och bröder i första hand för klimatets skull är en självklarhet.

I Sverige får man inte vara förespråkare för den här typen av åsikt men i andra länder går det utmärkt. I USA köper man nästan enbart inhemska produkter. Tyskar, italienare fransmän och spanjorer tycker sig inte ens behöva lära sig engelska för att värna om det egna.

Det är dags för svensken att börja se om sin egen bakgård, främst i dessa tider. Eller vad tycker du?

Av den mat jag köpte i torsdags så var allt producerad i Sverige. Ekströms ägs dock av Procordia Food vars ägare är från Norge. Procordia Food äger Felix, Bob, Ekströms, Önos, Fun Light, Risifrutti och Grandiosa.
Jag som helst vill handla från mindre företagare som värnar om just sin produkt. Mångfalden idag är knappt existerande tyvärr.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Många är emot Reinfeldts ord, speciellt eftersom vår regering sålt ut flera svenska bolag till utländska ägare och detta håller jag med om."

Jag håller med, regeringen måste sluta REA ut alla statliga företag! Jag ser en stor fara i att överlämna hela samhället åt multinationella företag.