söndag 7 december 2008

Den stora klimatdagen!


Igår var det dags för årets stora klimatdag CLIMATE WALKS 2008.

Vi som bor i Stockholm samlades på Norra bantorget precis som förra året där det hölls tal och spelades musik. Tyvärr så var anslutningen i år mycket sämre än förra året (ca 1200 personer förra året mot 700 personer i år) men kanske också lite väntat då jag lärt mig att vare sig det är fotboll eller klimatet så har allt olika hype cykler.

Även talen i år var mycket färre och lite lama. Jag hoppades på att de olika organisationerna bakom arrangemanget skulle tala och inspirera till medlemskap och en stark gemenskap men så var det tyvärr inte i år.

Sedan demonstrerades det i form av ett demonstrationståg som gick bland shoppinggatorna fram till Sergels torg där demonstrationen avslutades med att vi demonstranter satte våra tumavtryck på en stor målning av ett öga som skulle symbolisera att vi iakttar förhandlingarna som sker i Boznan just nu. Denna stora målning skulle sedan skickas ner till toppmötet i Boznan. Slagorden längsgatorna var mysiga med ramsor som "sluta hyckla - börja cyckla" och Tomma ord och mera prat - räddar inte vårt klimat"

Nått som var riktigt soprgligt var att Polisen hade satt in en helikopter att bevaka årets fredligaste demonstration. En heliktopter som lät förjävligt medans vi gick där och sjöng och dessutom kostade skattebetalarna pengar och miljön fick även den en snyting. Idiotiskt.

Men dagen var inte slut där för mig.

Direkt efter demonstrationen åkte gick jag till ABF huset på Sveavägen för att besöka EN SCHYSST JUL. Detta är en julmarknad för företagare och organisationer som säljer shyssta miljövänliga och rättvisemärkta produkter så som kläder kaffe, choklad med mera. Dock så köpte jag inget på denna mässa.

På kvällen hade jag blivit ombedd att närvara på en fest som var inspirerad av James Bond som tema. Jag hade anlitats som nått slags James Bond geni (eftersom jag har varit ordförande i James Bond fan club) i mina yngre dagar. För detta framförande fick jag en ersättning som kommer att användas till att lära mig mer om klimatet och försöka göra denna blogg så framträdande som möjligt.

I gårkväll fick jag dessutom ett mail från Greenpeace om deras nya film PÅ VÄG MOT FRAMTIDEN. Jag såg denna film tidigare i veckan på en specialvisning på Debaser i Stockholm och frågade då om jag kunde få visa upp filmen för mina bloggläsare.

Och nu har ni alltså chansen att se denna inspirerande film om människor som faktiskt lever klimatvänligt UTAN att minska på sitt sätt att leva. Jag ser fram emot den dagen jag själv kommer att leva på detta sätt.

Filmen och bilder från dagen kan du se nedan.
Vad gjorde du på den stora klimatdagen? Skriv gärna i bloggen om du gjorde nått som kan vara kul att få läsa om, jag är riktigt nyfiken.













Framtiden börjar nu from Greenpeace Nordic on Vimeo.

Läs mer här:
Aftonbladet
Dagens Nyheter

Inga kommentarer: