tisdag 2 december 2008

Dags att promenera för klimatet!



Lördag den 6 december demonstrerar människor i nära hundra länder och många hundra städer för att kräva kraftfullt politiskt ledarskap i klimatfrågan. I år genomförs den globala klimataktionsdagen i samband med FN:s klimatförhandlingar i Poznan, Polen, den 1-12 december.I Sverige arrangeras demonstrationer i Stockholm, Göteborg, Kalmar, Lerum, Lund, Malmö, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Vänersborg och Örebro. Information om de lokala demonstrationerna kan hittas här.

I Stockholm samlas vi för demonstration på Norra Latins gård vid Norra Bantorget kl. 11.55. (I elfte timmen) Där kommer Johan Rockström, Stockholm Environment Institute, att hålla tal och James Hollingsworth att underhålla med musik. Avslutning på Sergels Torg ca 14.15.Climate Walks är ett samarbetsprojekt med Greenpeace, WWF, Naturskyddsföreningen, Cemus rötter, Klimax, Miljöförbundet Jordens vänner, Klimataktion och Global Climate Campaign, samt flera lokala organisationer.

Själv så genomförde jag min första demonstration förra året och då såklart under Climate walks 2007. Det var en märklig känsla och först var jag ganska blyg men efter några hundra meter började även jag att sjunga med i ramsorna. Den skönaste känslan av att demonstrera var att man för en gång skull inte var ensam i sitt engagemang. Bland vänner och på jobbet är känslan av klimatengagemang en mycket ensam känsla som gör att jag försöker ligga så lågt som möjligt med att prata om klimatet. Det är ju därför jag har bloggen.
Ärligt så är det en underbar känsla av att få mail och inlägg från människor som precis som jag är engagerade. Det gäller att lägga sin energi på rätt saker och för mig så är ni läsare av detta inlägg helrätt för mig.

Jag hoppas att ni tar tillfället i akt att göra en insatts för klimatet på lördag. Det kommer i alla fall jag göra. Om ni demonstrerar för ni gärna skriva här om er upplevelse. Jag är mycket nyfiken.




1 kommentar:

lapo microfinance sa...

På LAPO MICROFINANCE Vi erbjuder lån till enskilda, företag och samarbetsorganisationer till 2% ränta per år, Behöver du ett brådskande lån för att starta företag, skuldlån? köpa en bil eller ett hus? Om ja oroa dig inte längre, för vi erbjuder alla typer av lån till en låg och prisvärd ränta på 2%, utan säkerhet och utan kreditcheck. Det lägsta belopp du kan låna är $ 5.000,00 amerikanska dollar till maximalt 10 miljoner dollar. (SVAR TILL MAIL: lapofunding960@gmail.com ,, Vänliga hälsningar)