söndag 16 november 2008

Seminariedag om klimatet



I fredags var jag bjuden på ett seminarium om klimatet och Östersjön. Jag hade fått tipset från min kollega Amelie som hade fått en inbjudan som jag sedan frågade om jag kunde få komma istället. Det var anordnat av Scandic Hotel och inbjudna var talare som DET NATURLIGA STEGET, SVANEN och PER HOLMGREN från SVT.

De första 20 minuterna var det en man som gick under namnet JP som mässade om varför man skulle bo på just Scandic Hotel ur miljösynpunkt. Jag skall ärligt säga att det var så osexigt gjort att jag faktiskt tänkte lämna seminariet redan då. Jag hade ju tagit ledigt från arbetet för att lära mig saker om klimatet och inte utsättas för 20 min direktreklam.
Jag visste redan att Scandic faktiskt är ett föredöme vad gäller miljövänliga hotell men det hade räckt med 3 minuters info om detta.

När näste talare från DET NATURLIGA STEGET började tala tyckte jag att det började bra men efter ett tag började han fråga publiken vad vi alla kunde göra för miljön och då räckte publiken upp handen och snackade om att inte ha saker i standby och att köpa miljöbil.

Jag kan ha förståelse för om detta låter kaxigt men jag tänkte verkligen ”herregud var är jag?”, Idéerna lät som att de kom från 10 åringar som läst på Aftonbladet eller kamratposten och inte företagare som enkelt kunde ha gjort så mycket mer. Jag började bli upprörd.

Talare nummer tre var Per Ribbing från Svanen.
Det märktes att Per kunde sina saker men det som jag blev besviken på här var att det var uppenbart att talet gick ut på att antingen få oss att som konsumenter köpa Svanen märkta produkter eller att som företag ansluta oss till Svanen och Bli ISO märkta. Det senare av dessa två är såklart en bra sak men att sitta där efter tre timmar och inte lärt sig nått nytt var galet frustrerande. Fasen nästan allt jag handlar kollar jag om det finns en Svanen märkt version innan jag köper. Jag har till och med Änglamarks schampo som är Svanenmärkt och det schampot är nog inte ens bra.

Jag räckte upp handen för att fråga om vad Per tyckte om folkmängden på jorden och då sa han att den inte var några problem och att han hade läst att Jordens areal kan klara så mycket som 14 miljarder människor på jorden (vi är nu 6,5). Detta gjorde mig helt paff då jag själv anser att vi knappt kan försörja jordens befolkning som det är idag eftersom över 2 miljarder av oss inte har tillgång till rent vatten dagligen. Där tyckte jag att han hade helt fel.

Siste talare jag hann lyssna på var Pär Holmgren även kallade Väder Pär. Han hade fått låna Svanen Pers coola elbil (se bilden nedan) för att hinna ta sig till seminariet i tid.

Pär kändes modig, han pratade om sånt som så många andra drar sig för. Han berättade att EU ju har planer att sänka utsläppen med 20% år 2020 och 50% år 2050. Något som Pär inte tyckte var tillräckligt över huvud taget. Vi måste finna en lösning att sänka utsläppen med 100% inom 20 år och vi måste göra en enorm förändring av vårt sätt att tänka.

Overshoot day (när jordens årliga resurser tar slut) inträffade i år redan i september och för varje år kommer den bara tidigare. Vi lånar av vår framtid tills det tar slut.

Vi som lever idag är ungefär 2 generationer från den generation av oss som kommer få det värst under sina liv på jorden om detta fortsätter.

Pär berättade även att Arktis just nu var +5 grader över det normala och att man beräknar att Arktis kommer att vara isfritt på somrarna inom 5-10 år.

Jag passade på att fråga Pär vad han tyckte om befolkningsmängden och han precis som jag ansåg det vara ett stort problem. Varje år ökar planetens människor med 70 miljoner människor. Detta är lika mycket som Sverige + Storbritannien varje år.
I takt med att människorna ökar kommer maten bli dyrare och miljöförstöringarna grövre.

Avslutningsvis sa Pär att man måste stänga kolgruvorna världen över NU!

Sedan var jag tvungen att springa därifrån för att hinna med det kommunala färdmedlet till arbetet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du berättade om seminariet. Jag förstår din besvikelse över de första talarna. Ungefär den besvikelse som jag kände när jag öppnade Dagens Nyheters ekonomibilaga som i söndags skulle handla om hur man kunde spara tusentals kronor genom att sänka sin elräkning. En snabb titt i tidningen visade bara att allt det där gör jag ju redan.. .finns det verkligen inga andra sätt? Självklart är det viktigt att spara el genom att byta till lågenergilampor och tvätta på 40 grader men ibland får jag också känslan av att det blir för mycket snack om detta och att de verkliga problemen inte får plats. Köttkonsumtionen är en av de värsta bovarna när det gäller klimatförändringar men detta talas det inte så mycket om. Köttet är uppenbarligen en slags helig ko och gud förbjude att man kritiserar detta.

Sen måste jag säga att jag tycker det är stort av dig att skänka pengarna du får för 11th hour filmen till Greenpeace. Bara för att jag blir så himla glad för det så lovar jag att skänka en lika stor summa till Vi-skogen. Och jag uppmanar andra läsare av denna blogg att skänka samma summa till något annat miljöprojekt eller organisation! Många bäckar små...

Anonym sa...

Jag måste tillägga att det absolut inte var meningen att du skulle känna dig tvingad att skänka pengarna till nån organisation. Men det är stort av dig att göra det Stephan!

Anonym sa...

En sak som sällan står i tidningarnas "så kan du spara pengar på din elräkning" är att man kan gå med i ett vindkooperativ, och spara massor!
Sveriges Vindkraftkooperativ är ett, O2 ett annat.
www.svef.nu
Vi har just byggt ett nytt vindkraftverk på Österlen och bygger nästa år ett verk på Öland.
Kom med du med!
/Per Ribbing, talare på seminariet och elbilsförare sedan 1997.
Befolkningen på Jorden är inte problemet. Det är vårt sätt att inte sluta kretsloppen som är problemet. Vi bryter mot naturens egna lagar för vad som är hållbart.

Stephan Bäckman sa...

Kajsa,

Även jag blev mycket besviken på DN's ekonomibilaga. Jag mailade dem och beklagade mig över att de inte hade nämt att det bästa för miljön var att byta elbolag till ett 100% miljö el's bolag.

Vad gäller filmen så var det kanon att fler tyckte att pengarna skulle skänkas, det bevisar att påtryckningar från massorna fungerar.