torsdag 13 november 2008

Ett nytt bra tv program


Min kollega Pia vidarebefordrade ett pressmeddelande från SVT härom veckan angående ett nytt program på SVT som skulle heta 2020.

Domedagsprofetiorna har duggat tätt på senare tid. Klimatförändringarna är den största utmaning som mänskligheten stått inför. Utfiskningen, övergödningen, sopbergen och oljan som håller på att ta slut. I tidningarna dyker nya ord som klimatångest upp. Det kan kännas som att ansvaret för att lösa världsproblemen ligger på den enskilda människans axlar. Vem tappar inte modet inför den utmaningen? I programserien 2020 söker programledaren Anders Nord upp de människor som har en idé om hur vi ska bära oss åt för att klara utmaningarna. Anders besöker visionärer och experter inom olika områden och frågar hur det borde se ut år 2020.

Första programmet handlade om el och hur vi som hushåll kan skapa vår egen el med hjälp av solceller eller små vindkraftverk. Detta är något som jag drömmer om att ha på landet men då kostnaden skulle ligga på 50 000 kronor skulle det ta mig 50 år ungefär att börja gå med vinst. Det sägs också att solpanelen beräknas hålla i 25 år minst så jag har lite svårt att få räkenskaperna att gå ihop.

I Tyskland kan hushållen sälja sin överskottsel till elbolagen och den dagen vi kan göra sånt i Sverige kommer jag nog köpa solpanel direkt för då tror jag att jag kommer kunna gå plus minus noll mycket snabbare och samtidigt göra en insatts för miljön.

Tänk er den dagen vi har bilar som går på el och solceller på taket så att man kan tanka gratis hemma. Den dagen den glädjen.

Jag rekommenderar varmt tv serien 2020. Första avsnittet var mycket bra, enkelt och pedagogiskt. Det bästa med SVT är ju också att man kan se deras tv program på nätet i 30 dagar.

Se första avsnittet av 2020 på denna länk.

Inga kommentarer: