fredag 7 november 2008

Lämna VATTENFALL direkt


När filmen En obekväm sanning hade premiär i Sverige så hjälpte mitt företag andra företag att anordna visningar av filmen. Totalt ordnade jag så att 2 200 personer såg filmen via mitt företag.
Ett av dessa företag som jag hjälpte var Vattenfall som ville visa filmen för sina anställda.

Innan visningen började gick jag upp på scenen och berättade om mitt klimatintresse och att jag nyligen hade byt elavtal från Norsk Hydro som då inte erbjöd grön el över huvudtaget till Vattenfall som erbjöd grön el. Detta byte hade jag alltså gjort för klimatet.

Men då visste jag inte hur mycket av Vattenfalls el som fortfarande kommer från kolkraft. 46% av all el kommer från smutsigt kol som förstör vår planet och spyr ut mängder av växthusgaser varje dag.

Idag tog jag mig därför äntligen tid att byta elbolag igen. Mina pengar skall enbart gå till elbolag som inte säljer nått annat än 100% förnyelsebar el. Det är de bolagen som skall sponsras med våra pengar så att de kan marknadsföra sina produkter och växa och sätta press på våra fula fiskar som Vattenfall.

Vattenfall har i dagarna köpt en femtedel av det polska energiföretaget Enea vars kraftproduktion till största del kommer från smutsig kolkraft. Enea har 2,3 miljoner kunder i Polen.

Vattenfall är dessutom Europas femte största elproducent och då kan ni tänka er vad det innebär när hela 46% av deras el kommer från fossila bränslen.

Jag rekommenderar mina läsare starkt att lämna de elbolag som inte erbjuder 100% förnyelsebar el. Allt annat vore fel.

Så gör så här.

Besök Elprisguiden för att hitta ett bra pris för din el. Gå sedan till Greenpeace kontroll av samtliga svenska elbolag för att se om det bolag du vill välja är ett bra alternativ för miljön.

Jag valde Sala Heby då dessa just nu var billigast för mig och dessutom alltså erbjöd enbart förnyelsebar el. Men denna artikel är inte reklam och jag tjänar inte en krona (mer än de jag sparar på att byta) så välj vilket elbolag du vill med gott samvete.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Nu kanske jag är ute och cyklar här men det här med att Vattenfall skulle vara värsta boven tror jag är att titta ungefär så långt som näsan räcker. Jag har för mig att den energi som kommer av kolkraften i Polen/Tyskland är nödvändig ur rent kvantitativ bemärkelse ÄN så länge. Dessa kolkraftverk missköttes ngt oerhört innan vattenfall klev in i bilden och bidrog till att förstöra vår planet i en vida större utsträckning än vad som är nödvändigt. Vattenfall har tagit över dessa och arbetar aktivt för att förbättra dessa ur miljösynpunkt. Vattenfall får extremt mkt skit för att de innehar dessa verk men ingen verkar bry sig i ifall dess miljöpåverkan minskas av vattenfalls ingrepp eller ej.
Jag önskar verkligen jag hade en källa till detta men jag har inte det. Men jag uppmanar er att tänka längre än att skrika rätt ut av ilska och hat pga ägarskapet av kolkraften. NÅGON MÅSTE HA HAND OM DEM OCH DET ÄR NOG BÄTTRE MED EN ÄGARE SOM BRYR SIG OM MILJÖN ÄN EN ÄGARE SOM SKITER FULLSTÄNDIGT I DET!!

Robin sa...

Tack för ett bra inlägg! Tycker det är väldigt bra att du tar upp det faktum att alla har möjlighet att ta sitt snavar och välja ett miljövänligt elavtal. Idag finns det många leverantörer som i alla fall har speciella avtal för oss som vill veta hur vår el producerats, även om inte all el från den leverantören kommer från förnybara källor.