måndag 27 oktober 2008

Skräddaren spar mig pengar!


För två år sedan skulle jag aldrig tänka tanken på att laga mina kläder. Jag vet inte hur man gör och i regel skulle jag svurit över att plagget gått sönder och köpa ett nytt.

Men i år har jag inte gjort sånt. Det började med en för liten jacka som sprack under armarna vilket fick mig att gå till er skräddare och be honom sy ut jackan. Det lite märkliga var att jackan som var på utförsäljning kostade 250kr och samma pris tog skräddaren för sina tjänster.
Men jag var så nöjd med resultatet att samma skräddare har fått laga två tröjor åt mig under året.
Dessutom så hittade jag ett par bommullsbyxor som jag inte använt på några år för att jag hade tappat två knappar i gylfen. Jag kände mig tvingad att gå och köpa nya knappar och sedan lära mig att sy dem på plats. Dessa byxor blev än en gång mina favorit byxor i somras.

Alla kläder som jag slutar att använda här i landet tar jag i regel till mitt sommarhus. T ex så har jag en Champion tröja på landet som jag köpte när jag var 15 år gammal. Den har jag haft på landet i över 10 år och den fungerar fortfarande hur bra som helst till sitt ändamål. Till Landet tar jag också alla jeans som slits sönder och använder dem där på hösten och våren när jag fixar och donar. PÅ landet finns helt klart INGEN prestige.

Pengarna som jag sparar på att laga kläder istället för att köpa nya gör att jag dels kunde köpa 2009 års Världsnaturfondens kalender samt även förnya mitt medlemskap i denna förening för 2009 och det värmer mitt hjärta lika mycket som en ny tröja.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skräddare borde man gå till oftare.