onsdag 22 oktober 2008

Lär dina vänner spara pengar.


Som jag så ofta skriver här i bloggen så åker jag till mitt sommarhus så ofta jag bara kan och vädret tillåter.
Nu har det varit höstväder och mycket kallare de senaste veckorna. Mitt hus är i två våningar med två fullständiga våningar. Det som skiljer undervåningen från övervåningen är att jag på undervåningen kan elda för att värma upp huset. På övervåningen har jag bara el-element.

Därför har jag nu flyttat ner i undervåningen så att jag kan skapa värme genom eldning. Förutom att det blir ordentligt mycket varmare i kakelugnen så sparar jag en hel del el som också sparar mig pengar.

Sista helgen på övervåningen med mina el-element så använde jag 100 kilowatt timmar vilket ungefär är det samma som 135 kr. När jag i helgen bodde i undervåningen och inte använde mina element så använde jag 26 kilowatt timmar vilket motsvarar 31 kr.

Alltså så sparade jag 104 kr på en helg samtidigt som det är galet mycket mysigare att elda ved. Erkänner att jag dessutom tycker att det är trevligt att både såga och hugga ved. Det får mig att känna mig som en äkta dåtida man. En sån som alla män innerst inne vill va, och alla kvinnor vill ha.

Jag tror mig bo i undervåningen i 12 veckor innan det blir varmt nog att flytta upp igen. På denna tid sparar jag ca 1250 kr och ca 890 kilowatt timmar.

Vad vill jag säga med detta då? Jo att era vänner som ännu inte bytt till lågenergilampor förlorar möjligheten att spara en hel del pengar jämfört med vanliga lampor och att förbruka el som vi gjorde förr. En vanlig lampa drar otroliga 80% mer el än en lågenergilampa. För de som inte vill värna om miljön får man hitta en annan infallsvinkel och det är att spara pengar. Det vill nog fasen alla göra!

Inga kommentarer: