måndag 15 september 2008

Nya hastigheter skall sänka utsläppen


Under 2008 och 2009 inför Vägverket och vissa kommuner nya hastighetsgränser baserade på ett mer flexibelt tiostegsystem.

Det innebär att dagens hastighetsgränser kompletteras med 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim.
Hastigheten ska successivt anpassas efter hur säker vägen är och den grad av våld människokroppen tål vid ett enkelt misstag, till exempel en avåkning. Målet är att hitta en balans mellan kraven på trafiksäkerhet, miljö, tillgänglighet, framkomlighet, positiv regional utveckling och jämställdhet.

Den 15 september börjar omskyltningen på de största nationella vägarna, det beräknas vara klart inom tre veckor.

Om alla trafikanter respekterar hastighetsgränserna kan nära 150 liv räddas varje år. Samtidigt kan koldioxidutsläppen minskas med cirka 700 000 ton, vilket motsvarar utsläppen från 240 000 personbilar.

Personligen har jag väldigt svårt att se hur den ökade hastigheten 120 km i timmen skall minska utsläppen och rädda liv. Jag trodde att alla ökade hastigheter ledde till ökade utsläpp men tydligen vet Vägverket bra mycket mer än vad jag vet.

Inga kommentarer: