söndag 28 september 2008

En hel dag av klimat lärdom!

För några dagar sedan fick jag ett mail som tyvärr berörde mig på ett negativt sätt. Det var en kvinna som tyckte att jag skrev på tok för mycket om mig själv och att jag istället borde skriva om vad man kan göra för miljön.

Jag blev lite förvånad att denna person inte hade förstått att en blogg faktiskt är av mer privat natur och att det jag skriver om mig själv är för att förmedla att om jag kan göra allt det jag gör för miljön så kan alla läsare i stort sett göra samma saker. Min blogg är till för att vara informativ och inspiration till att kämpa mot klimathotet. Att vi inte skall känna oss ensamma i vår kamp.

Hur som helst så var jag på resa i veckan. Jag åkte från Stockholm till Örnsköldsvik. Jag kunde flugit gratis (tack vare flygpoäng jag samlat på mig sedan 2003) men jag valde att istället åka tåg och buss till en kostnad av 779kr tur och retur. Under denna restid lärde jag mig följande saker om miljön som jag vill dela med mig av.

1. Det går nu att köpa batterier som man kan ladda upp via USB porten på datorn. Med andra ord behöver du ingen laddare: www.usbcell.com. Bara i USA säljs det 3 miljarder batterier årligen.

2. I Västafrika tillverkas 43% av jordens kakao. Det beräknas att 284,000 barn arbetar på dessa fält under bedrövliga förhållanden. Tänk på detta nästa gång ert barn dricker mjölkchoklad.

3. Under alla plastförpackningar finns det en trekant med en siffra i. Är siffran 3, 6 eller 7 skall du undvika denna plast. Det bästa du kan lägga din matlåda i är en glasförpackning som ju inte kan repa och lämna plast partiklar och bakterier efter sig i din mat.

4. Hur du får din kyl att dra mindre ström: Sätt en sedel mellan kyl och dörr, trillar den ner är kylen inte tillräckligt sluten. Fixa. Ställ in ett glas med vatten i mitten av kylen med en termometer i och låt stå i sex timmar. Kolla sedan temperaturen och ändra styrkan tills du ligger mellan 7 och 8 grader. Dammsug under och bakom kylskåpet på gallret ca 4 gånger om året.

5. Ju jämnare årstiderna blir desto jobbigare blir det för pollen allergiker. Årstiderna jämnas ut och mängden pollen i luften kommer sträcka ut sig under fler månader än idag befarar man.

6. Om du inte köpt en platt tv ännu utan har en tjock tv så är du klimatvänligast. Både LCD och Plasma tv drar ofantligt mycket mer ström än en tjocktv. Tänk på strömförbrukningen när du köper tv och vägra köpa en TV som inte har ON/OFF knapp.

7. En tredjedel av all värme i din bostad läcker ut via fönstren. Dra ner persiennerna på natten även på vintern så blir det svårare för värmen att sippra ut.

8. Om din diskmaskin är 10 år gammal bör du byta. Dagens diskmaskiner är mycket mer vattensnåla. Ge dock bort din diskmaskin till någon som diskar förhand då denna med stor chans använder ännu mer vatten och el.

9. Din kyl drar mycket mindre ström om den är tillverkad efter 2001. Utvecklingen har varit stor senaste 7 åren. Köp aldrig en större kyl än du egentligen behöver, den drar bara mer ström. Släng inte den gamla. Ge den till någon med en ännu äldre kyl som kan byta ut sin.

10. Varje år används 1,1 miljarder färgpatroner till skrivare. Med andra ord. Skriv ut så lite som möjligt. Du spar både tid och pengar. Anteckna på gamla utskrifter.

Avslutningsvis lärde jag mig denna dag att om man är singel och vill dejta andra singlar som är intresserade av miljön så skall man gå in på www.greensingles.com och kanske så hittar man kärleken.

Räcker detta inlägg som lärorik information för en vecka framåt? ;0)

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra och billig kollektivtrafik och järnväg istället för biltrafik tror jag är en väldigt viktig del i miljölösningen. Tyvärr handlar nästan all debatt kring infrastruktur om hur man ska göra livet så smidigt som möjligt för bilisterna istället.

/Monica