torsdag 24 juli 2008

Here I come to save the day!



I kväll har den nya Batman filmen premiär som heter THE DARK KNIGHT.

I vintras läste jag om att det fanns nått typ av medborgargarde i Stockholm som åkte till innerstan och släppte ut luften ur däcken på alla suvar som stod på gatorna om natten.

Då slog det mig hur häftigt det skulle vara om det fanns någon typ av BATMAN som om nätterna satte dit alla människor som uppenbart köpte nya bilar helt utan att tänka på miljön. En hjälte som repade bilar om natten, täppte till skorstenar som bolmade ut koldioxid, som sänkte båtar som fiskade långt över sina kvoter. Som drämde till folk som slängde skräp och cigarett fimpar på backen som att våra gator vore en jädra askkopp.

En sån hjälte skulle jag vilja vara. Men undra hur jag skulle se ut, skulle jag se ut som Batman med en lång grön Cape kanske? Vad skulle jag heta? Allt på Svenska låter ju så larvigt?

Hur som helst så är det ju precis en sån här som vår värld behöver, någon slags superhjälte som vill folket väl utan att själv sko sig på utvecklingen annat än att luften blir renare att andas. Skulle inte ni vilja ha en sådan?

Vad gäller THE DARK KNIGHT så har jag sett den två gånger redan faktiskt och det lär nog bli en tredje för den tragiskt bortgångna Heath Leager gör verkligen sitt livs roll. Jag funderade häromdagen på om jag någonsin sätt någon spelat så bra i hela mitt liv. Han spelar inte Jokern, han är Jokern faktiskt. Detta är i mitt tycke den bästa serietidningsfilmen någonsin och frågan är om det någonsin framöver kommer att finnas en film av den här typen som mäter sig mot THE DARK KNIGHT. Jag ger den betyget 9 av 10.

Hummm var har jag nu mina trikåer för den här ansiktsmasken satt ju galet bra….nu skall jag ut och rädda världen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ehm...nu va la det inte så genomtänk.

En "hjälte" som punkterar däck, repar bilar och spränger saker skapar fler och större miljöskador.

Snarare skulle jag hellre se "hjältar" som säljer miljöbilar, samt folk som köper dem.

Anonym sa...

Jag håller med Rickard, men synd att hans identitet döljs (kanske bakom en röd fana). Fram med kommunister som spränger Tjernobyl, det är mycket miljövänligare. Än dessa amerikanska hjältar, Fy fan. Nu ska det bli revolution med hjälten, förlåt "hjälten" Rickard och mej i spetsen.

Behöver jag säja att vi är de första (och sista) deltagrna i denna revolution medan alla andra tittar på Batman?

Stephan, du ska måla svart runt ögonen. Då ser masken bättre ut. Dessutom blir Rickard ännu mer rädd.

Anonym sa...

Lars J, Jag såg också Batman. Men det är ju ändå fiction :D

Bakom en röd fana? hmm, kanske.
Vill du ha en identitet så kan du få en, du kan kalla mig för Guy Fawkes.