tisdag 1 juli 2008

Flygbranchen kraschar!

Idet senaste numret av tidningen Focus finns en intervju med SAS VD Mats Jansson som gör mig riktigt glad.

Visst låter det märkligt att bli glad av en sådan intervju men det var alla fakta i artikeln som gjorde mig glad när jag låg där i sängen igår och skulle sova.

Enligt tidningen Focus är det nämligen så här det ser ut för flygbranschen just nu:

Continental Airlines har lagt 100 flygplan i malpåse.

Alitalia är bankrutta och jagar partners.

Air France varslade on sitt första förlustår detta decennium.

Finnair förbereder sig på att varsla 500 anställda.

Northwest Airlines har beslutat skära ner sitt flyprogram med 9,5%.

Det är nämligen som så att inte mindre än 24 av världens alla flygbolag har gått i konkurs de senaste 5 månaderna. Man skulle kunna säga att det är fritt fall som gäller för flygbranschen.

SAS har beslutat att plocka bort 12 flygplan ur sin flotta på 301 plan och tänker minska antalet anställda med 1000 personer.

I intervjun berättar även Mats Jansson att flygplan flygs tomma kors och tvärs över Europa för att få service. Flygplanen kan inte få service där det är som mest logiskt, de måste flygas till en viss stad där mekanikerna försetts med servicemonopol för en viss typ av plan.

Det så otroligt mycket mer miljövänliga alternativet tåg blomstrar dock istället och väldigt många tåg går utsålda i Sverige numer.
Mitt förslag är att genast införa en skatt på flyget som gör flygbiljetten mycket dyrare och samtidigt subventionera tåget så att barnfamiljer och annat som skall resa genom Sverige väljer tåget istället för flyget som i dagsläget är billigare på många sträckor.

För mig kommer det alltid vara en upprörande gåta att de mer omiljövänliga alternativet är billigare i Sverige. Se till att korrigera anser jag!

Ps. Givetvis är det mycket sorgligt att människor blir uppsagda från sina jobb och jag önskar att så inte var fallet. Jag hoppas att alla uppsagda människor inom flyget hittar nya arbeten snabbt.

Källa: Fokus nummer 26 2008.

Inga kommentarer: