onsdag 9 juli 2008

Cyckla ifrån hullet!


Efter tre år av lovande till mig själv att jag skall börja cykla till jobbet har jag nu gjort slag i saken.
Ärligt så är det inte för miljöns skull för jag åker tunnelbana i vanliga fall utan mer för motionens skull. Jag har ju passerat det magiska 30 åren av mitt liv och därefter vet jag inte riktigt vad som hände men kroppen väljer att lagra exakt all mat jag äter och jag väger bara mer och mer.
Så nu har jag gjort slag i saken och börjat cykla till jobbet vilket innebär två mil om dagen tur och retur. Känns redan efter tre dagar helt fantastsikt kul.

Extra kul är det att se så många andra cykla till sina arbeten på morgonen och veta att det inte bara är jag som finner detta smidigt enkelt men ju också miljövänligt.

Jag köpte en hjälm efter att ha läst att 69% av svenska folket har hjälm när dom cyklar. Jag ser ut som ett fån i hjälmen men så länge jag inte tittar mig i spegeln går det bra och som vi alla vet har man bara ett huvud att vara rädd om.

Det som fick mig att verkligen göra slag i saken var när jag läste om Nicklas Lautakoski som kommer från Katrineholm där jag har mitt landställe. Han cyklar just nu mellan Porto i Portugal och Peking i Kina i en miljömanifestation med sloganen ” Om jag tar cykeln till Kina - kan du då ta cykeln till jobbet”

Den 22 åriga Niklas cyklar otroliga 2000 mil för att kämpa för klimatet. WELL DONE!

Så du som tar bilen till jobbet? Finns det verkligen ingen chans att du kan cykla? Inte nog med att vår planet skulle må bättre av det. Din egen kropp skulle garanterat må mycket bättre av det.

Lär mer om Nicklas HÄR

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle gärna cykla till jobbet men det tar en minut att gå dit. Mitt problem är att få tummen ur och motionera efter jobbet... Har ju också passerat 30 och de där extrakilona efter senaste graviditeten inte gärna vill ge med sig.. Visserligen är det max fem kilo jag vill bli av med men dom sitter envist där dom sitter. Jag får helt enkelt ta mig i kragen jag med... :-)