tisdag 10 juni 2008

- Vadå Green racing?


Härom veckan var jag i Karlskoga på STCC rally. Jag var där i tjänsten skall ärligt sägas samtidigt som jag var nyfiken på sporten. Vad får 25.000 människor att åka till en arena för att se ett 15 tal bilar åka runt, runt i över 30 varv.
Jag hade även hört talas om att Volvo som första biltillverkare i STCC gått över till att köra sina bilar på E85 vilket ju ger mycket mindre utsläpp än vanlig bensin.
Med bloggen i åtanke sprang jag därför bort för att fota deras bil. Jag passade på att först fråga i deras monter om de hade någon mer information om ”GREEN RACING” men det hade dom inte. Jag frågade en kvinna som jobbade i Volvoteamet om hon kunde berätta lite om detta för mig men det sa hon sig inte kunna.
Jag blev faktiskt besviken på detta och några dagar senare när jag promenerade förbi Volvos showroom vid Kungsträdgården i Stockholm tänkte jag att de i alla fall skulle kunna hjälpa mig. Men dom hade ingen som helst aning dom heller.

Ärligt så tycker jag att denna satsning i sånt fall är riktigt dålig när flera anställda på Volvo inte vet nått om den. Antagligen så är det en helt vanlig E85 bil och inget mer med det. Volvo har ju inte lyckats motbevisa mig i alla fall.

Men det var inte Volvo som störde mig mest denna dag faktiskt.
Det var stekande sol och över 25 grader varmt. Vi var 25.000 människor som alla blev törstiga. Tro mig när jag säger att alla köpte fasen läsk eller vatten på burk.
Men det fanns inte en endaste insamlingsplats för alla burkar. Jag själv drack 2-3 läsk denna dag på grund av solen. Det var läskburkar överallt. Dessa kunde givetvis ha pantats men det fanns ingenstans att lägga dem. Ärligt så var det som så att hade jag varit där privat hade jag kunnat göra mig en mindre förmögenhet på burkarna. Men som det var nu var sopor blandat med burkar i de tunnor som fanns.
Tänk om varje person som var där köpte endast en läsk. Då skulle det innebära 25.000 burkar vilket innebär 12500kr. Tänk om man hade erbjudit en skolklass att samla in burkarna och fått ihop pengar till sin klassresa.

Fasen jag skulle kunna ha tänkt mig att ta ledigt från jobbet och plockat endast 6000 burkar. För jag tjänar inga 3000kr om dagen efter skatt. Nästa år kanske ni ser mig där tjänandes en jädra massa pengar. Men samtidigt hoppas jag att nästa år så finns det en jädra massa behållare som man kan lägga sina urdruckna burkar i. För detta är ett tvättäkta slöseri på möjlig återvinning.

Detta skall jag maila STCC om var så säker.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stephan!
Kul att du besökte STCC eventet. Vi behöver ha fler miljöambassadörer som hjälper oss att bli bättre.

Till banans försvar skall sägas att dom har skolklasser som samlar upp tomflaskor och "rensar" soptunnor från PET och burkar efter racet.

STCC AB är numera miljöcertifierade och vi jobbar hårt på att utveckla våra tävlingar för att bli miljövänligare. Vi har infört Etanol i ca hälften av våra tävlingsklasser. I dom övriga har vi som krav att dom kör alkylatbensin som idag är den renaste bensinen. I framtiden tittar vi på alternativ även om det är svårt för oss som är lokala aktörer att påverka stora biltillverkare.

All hantering av bränslen och oljor är noga genomgången och allt förpackningsmaterial körs till återvinning efteråt.

Vi har speciella filtmattor som krav där vätskor hanteras för att inte något ska spillas ut.

Vi försöker också påverka våra stora samarbetspartners att göra sitt till för att bidra. Det är kul att se att så många vill.

Personligen är jag övertygad om att motorsport som påverkare är bra för miljön. Vi attraherar generellt en i högre grad miljöbelastande publik. Kan vi genom våra enkla åtgärder visa dom att det går att påverka miljöbelastningen (bl.a med eco driving)så är mycket vunnet. Dom får ju budskapet i en för dom väldigt positiv miljö.

Tävlingsbilarna utgör en minimal belastning då dom är väldigt få, har kort körtid, samt är optimalt inställda.

Till sist!
I Göteborg kör vi i helgen ett Race mitt i Göteborgs stad. Den är fullt miljöcertifierad. Banbolaget erbjuder alla besökare fri kollektiv trafik. Dom miljökompenserar hela evenemanget och det är dom med all säkerhet först i landet med.

Kul eller hur.
Välkomna!!!!

Hälsar Bob Huzell, STCC AB

Stephan Bäckman sa...

Första gången jag får en VD att kommentera mitt inlägg. Kul oxch ansvarfullt tycker jag, hoppas på mer sånt i framtiden.

Stephan