söndag 29 juni 2008

Greenpeace granskar elektronikföretagen!

Sony Ericsson och Sony delar förstaplatsen när Greenpeace för åttonde gången rankar ett tjugotal ledande elektroniktillverkares miljövänlighet, skriver Ny Teknik. De största miljöbovarna är nu Microsoft och Nintendo.Sony och Sony Ericsson når upp till 5,1 av tio möjliga poäng i rankingen som Greenpeace gjort, och är ensamma om att nå över fem poäng.Nytt i den åttonde listan från Greenpeace är att energibesparande åtgärder vägts in - allt i från företagens politiska stöd till krav på minskning av växthusgaser globalt till nya produkters energieffektivitet. Bäst i den klassen är Philips, som dock straffar ut sig när det gäller ansvar för elektronikavfall och landar på en delad fjärdeplats från botten.

Tyvärr har jag inte fått välja mobilföretag själv för då skulle jag valt att använda det företag som låg högst upp på listan just då. Jag har en HTC mobil och den slukar ennergi som inget annat jag varit med om, Om du vill slippa ladda din mobil varannan dag (minst) så skall du inte välja en HTC mobil.

Jag måste dock tipsa om något som det känns som att jag är ensam om på jorden.

På natten när jag sover så vill jag inte bli störd, givetvis slår jag alltså av mobilen när jag sover och sparar då 7-8 timmars standby tid för batteriet.
Ingen jag känner slår av mobilen på natten och jag fattar inte varför, vem fasen vill bli störd när man sover?

Källa: Pressmeddelande från Greenpeace

Inga kommentarer: