tisdag 20 maj 2008

Vi köper 190 kilo mat för mycket

Skrivet den 6 maj 2008

Hej där,

Jag blir glad när några av er skriver till mig och undrar varför jag skriver så sällan numer. Det är inte för att jag har tröttnat utan för att jag i smyg arbetar på I ELFTE TIMMEN 2.0 som jag hoppas skall underlätta arbetet i kommunikationen lite med er.
Jag vill utveckla detta. Rädslan för att Facebook skal vara en modefluga gör att jag vill finnas även på ett annat ställa där folk från hela Sverige kan hitta mina texter och kanske påverkas.

Häromdagen var jag på ett mycket intressant samtal med Örjan Lönngren som arbetar på Stockholms stad med klimatfrågor anordnat av Green Cross. Nedan följer mina anteckningar från den kvällen.

Koldioxidutsläppen för varje svensk medborgare är 10 291 kg vilket innebär 10,3 ton. Sveriges elförbrukning kommer till 75% från miljövänlig el som vindkraft och vattenkraft. 25% är fossila bränslen. Det som drar mest el i hemmet är kylskåpet som står för 25% av hemmet.
När du köper kylskåp skall du köpa A++ Här kan man faktiskt nämna att elmaskiner i standby endast står för 4% av elförbrukningen i hemmet.

Om man jämför våra matinköp mellan 1960 och 2004 så köper varje svensk 190 kilo mer mat nu jämfört med förr. Detta är helt ologiskt tycker ni då vi inte är speciellt mycket fetare som personer. Dock är det som så att vi slänger otroliga mängder mat numer därför att vi storhandlar som sedan leder till att mat hinner bli dålig innan den äts upp och vi slänger den. Detta är en enorm miljöbov då all mat skall produceras och sedan fraktas till butikerna för att sedan köpas för dyra pengar men sist bli sopor. Helt galet faktiskt. När vi slänger mat borde vi skämmas. Min mormor skulle aldrig slänga mat, på vintern hade hon hela balkongen full med grytor och annat. Hon skötte det där med bravur.

Nått annat sorgligt är att de svenska korna mjölkar fram 22 liter mjölk vardera i Sverige. Hur lyckas dom med det kan man ju undra. Jo, bönderna fullständigt övergöder kossorna med kraftfoder. Även på somrarna när korna står ute på bete på dagarna får de extra foder så fort de kommer in i ladan. Tänk hur vi skulle må om vi åt hela dagarna, rysligt. Ett kilo Nötkött innebär dessutom 14 kilo koldioxid, 1 kg ost innebär 10 kilo koldioxid.

Jag tog upp frågan varför i helvete (blir ju arg) man inte förhindrar försäljning av t ex vanliga glödlampor och andra miljöfarliga tillbehör som numer finns i bättre version. Han berättade då att det är emot reglerna i EU att förhindra handel. EU går ut på just fri handel. Sedan är det ju som så att våra politiker är ena fega töntar som enbart tänker på en sak, OMVAL!Jag poängterade då hur viktigt det är att vi konsumenter tänker på vad en vara kostar att äga och inte att köpa, Det är nämligen två helt olika saker. En glödlampa kostar 10kr att köpa men en jädra massa mer att använda jämfört med en lågenergilampa. Tänk långsiktigt när du handlar.

Att flyga till New York eller Thailand innebär 2 ton koldioxid enkel resa, tur och retur och du har spenderat 4 ton. Det värsta av allt är dock att vi måste ner i 1,5 ton koldioxid per person och år för att lösa problemet. Hur tycker du att våra utsikter ser ut?

Vänligen
Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: