tisdag 20 maj 2008

Företagens insattser är inte gott nog!


Skrivet den 15 maj 2008

Hejsan,

Ja så var sommaren över efter en fantastisk helg med strålande sol. I morse såg jag en kvinna med vantar på händerna och tänkte att detta är bara för tragiskt. Lite mer sol tack om jag får be. Vi har ju nog med dåligt väder i detta land.

Nu är det endast dagar kvar till jag kan visa I ELFTE TIMMEN 2.0 för er. Jag får det att låta hur stort som helst men egentligen är det inte det och ni får inte bli besvikna när jag visar er min lilla leksak förhoppningsvis inom 7 dagar.

Coop informerar om att 10% av alla grönsaker som säljs hos dem var ekologiska 2007. Det kanske inte låter mycket men det är i alla fall en ökning från tidigare, Siffran ökar fortfarande även detta år Coop låter också meddela att KF Fastigheter sattsar på att minska utsläppen av växthusgaser genom att byta ut kylar och frysar som står för en stor del av deras energiförbrukning mot mer energieffektiva. Det framgår dock inte hur stor andel av kylarna och frysarna man byter ut vilket gör mig ganska skeptisk till den infon.

Vidare så har Länsförsäkringar Bank haft en kampanj där de bett alla deras kunder att sluta önska månads kontoutdrag med posten. Detta skulle så klart spara på miljön samtidigt som LF skänker 10kr för varje kund som avsäger sig månadsutdragen till Naturskyddsföreningen. 16 408 personer valde bort detta och därför skänker LF 164 080kr till NSF. I detta sammanhang vill jag dock poängtera att LF sparar ca 1,1 miljoner kronor bara i portokostnader varje år nu när dessa kunder valt bort att få kontoutdraget. Så 10% av detta till NSF är egentligen ganska pinsamt enligt min mening. Man borde skänkt mer och fått behålla sin heder anser jag.

En annan lustig sak är att McDonald’s kommer under sommaren täppa till sitt kretslopp och börja låta sina lastbilar att köra på sin egen frityrolja. McDonald´s samlar årligen in 1300 ton frityrolja från sina restauranger i Sverige. Nu förväntar man sig alltså bli självförsörjande genom att låta sina egna lastbilar som kör ut varorna drivas på sin egen återanvända frityrolja från fritöserna. Tidigare har denna olja bland annat sålts till läppstifts och tvål industrin (jag skojar inte, äckligt va).
I Österrike kör McDonlands lastbilar redan på frityroljan och just nu håller man på att arbeta på att göra samma förändring i Storbritanmien, Frankrike och Tyskland.

Själv har jag inte ätit på McDonlads i år av två skäl:

1. Dom är fullkomligt sämst på att källsortera sitt eget restavfall efter kunderna vilket retar mig som fasen.

2. Det måste vara nått fel på deras mat som gör att när du känner en vindpust från någon som äter deras handburgare så blir du genast super sugen på att äta en du med.

PS. Det finns inget dåligt väder, bara dåligt med kläder, så klä på er nu när hösten är här ;0)

Tills vi hörs igen
Syniska Stephan
I ELFTE TIMMEN

1 kommentar:

Anonym sa...

de har ju kemikaliefabriker vars enda uppgift är att illverka kemiska dofter till maten så pmmesfrites lukten tillex är bara kemikalier inget annat.