onsdag 21 maj 2008

Fy fan för UPS!



Skrivet den 16 maj 2008

Hej,

Nu börjar jag komma igång med skrivandet här igen. Naturskyddsföreningen, Svenska Kyrkan och Svenska FN-förbundet har idag startat ett upprop för att få svenskarna att engagera sig och skriva under en namninsamling för klimatet. Det detta uppror främst går ut på är att Sverige skall lyckas sänka sina utsläpp med 40% fram till år 2020 jämfört med 1990 års nivå. Dessutom vill man få till en lagändring som underlättar för människor och företag att göra klimatsmarta val i sin vardag. Tiden är förbi när man passivt kan sitta och vänta på regeringens handlande. Med ditt eget namn kan du handla: Skriv på här: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/klimat/vart-klimatarbete/klimatuppropet/

Dagens Nyheter berättar idag om hur transsportföretaget UPS har lyckas sänka sina utsläpp med 32 000 ton genom att låta sina bilar enbart svänga åt höger. Det är nämligen som så att vänster svängar innebär längre körsträcka. I USA där företaget är som störst är det nämligen tillåtet att svänga höger även vid rödljus vilket gör att bilarna inte behöver stanna och dra mer bensin. I bilarna finns GPSer som räknar fram den smartaste och miljövänligaste vägen att åka.

Det roliga med denna artikel är att jag skrev om detta i min gamla blogg redan den 22 april 2007. Snacka om att ligga före. http://www.backmansbio.se/raddavarlden.htm

Det tråkiga med denna artikel är att det finns nått som inte nämns i den. För några månader sedan fick jag en sladd till min tv skickad till mig med UPS av någon oförklarlig anledning. Men då jag inte var hemma fick jag en lapp i brevlådan som sa att de inte kunde genomföra leveransen och ville att jag skulle höra av mig så det kunde göra ett nytt försök. När jag ringde upp UPS svarade en kvinna där att ungefär 1500 försändelser om dagen inte kan levereras för att kunden inte är hemma. Snacka om falskmynteri att då tala om miljöarbete.
Om UPS bara skulle ringa upp sina kunder innan de kör ut en vara så skulle man slippa 1500 utkörningar som inte går fram om dagen. Ponera att varje sådan resa endast är 1 mil så skulle UPS spara 39 000 kr om dagen i bensinkostnader bara i Sverige. Om året är detta över 10 miljoner kronor och en jädra massa ton utsläpp. Jag antar att deras ledningsgrupp i Sverige inte bryr sig om "bottom line" (årets resultat).

Fy fan för UPS,

Jag kommer aldrig skicka något med dem.

Han en trevlig helg.
Stephan
I elfte timmen.

Inga kommentarer: