onsdag 21 maj 2008

En ny klimataktion har bildats!



Slrivet den 19 maj 2008

Hej,

För att pressa mig själv att äntligen leverera I ELFTE TIMMEN 2.0 så lovar jag att avslöja vad 2.0 är innan denna vecka är över.

I helgen var jag på landet. Det är 15 mil dit från mitt ordinarie boende och jag brukar ha en bensinförbrukning på 0,55 liter milen i snitt men har en gång lyckats pressa ner det till 0,48 vilket är under vad en miljöbil måste klara av.
Jag sitter och längtar efter att få köpa en ny bil om några år när de första riktiga hybridbilarna kommer. Volvo har byggt en testbil som de kallar ReCharge och som kan åka 10 mil på el från ett vägguttag. Den släpper ut ca 65% mindre koldioxid än dagens hybridbilar.
Med en bil som klarar 10 mil på elektricitet skulle 90% av alla bilar inom EU enligt Volvo enbart kunna drivas på el då dessa rullar mindre än 10 mil om dagen.
Om man då samtidigt framställer denna el på miljövänligt sätt skulle utsläppen alltså bli 0. När man vill åka längre än 10 mil så slår etanolmotorn på och transporterar bilen samtidigt som den laddar upp batterierna. På mina 15 mil till landet skulle jag då förbruka 2,8 liter etanol vilket innebär 0,19 liter milen. Volvo hävdar med helsides annonser i landets tidningar att de lägger 11 miljarder kronor på att investera i miljövänligare bilar. Detta är fantastisk tycker jag (även om jag frågar mig varför man annonserar om vad man gör för framtiden. Mig veterligen så kostar t ex sidan 3 i DN 250.000 kr. lägg de pengarna på att bli klara snabbare istället).
Om ni är mer intresserade klickar ni här: www.volvocars.se/drive

I helgen lanserades Klimataktion på hemsidan www.klimataktion.nu. Tyvärr var jag på landet och kunde inte närvara på deras lansering men idag måndag registrerade jag mig på deras hemsida för att bli medlem och lära mig mer om deras verksamhet. I korta drag går verksamheten ut på att ställa krav på politiker så att mål för minskade utsläpp sätts upp men också genom att sprida kunskap om hur hotbilden för mänskligheten ser ut samt att sprida kunskap om vad vi kan göra för att lösa problemen. Tydligen är det viktiga ledordet: ÄN ÄR DET INTE FÖR SENT.
För att sprida kunskap anordnas Klimatpartyn liknande 80 talets Tupperware partyn men att inget säljs på dessa info träffar. Det här låter verkligen som nått för mig då jag känner att det är ju sånt här jag vill försöka nå ut med till alla mina läsare. Därför blev jag medlem vilket endast kostar 100kr.

Tills vi hörs igen!
Vänligen
Stephan
I elfte timmen

Inga kommentarer: