onsdag 21 maj 2008

Vill du slippa betala för din el?


Hej,

Igår fick jag ett mail från en läsare som tyckte det var ledsamt att jag blev glad över att det kommer en bil som endast drar 0,19 liter milen om man åker 15 mil. Jag kommenterar detta inför er alla:

Vänligen notera att så länge bilen åker under 10 mil så är utsläppet 0%. Jag är övertygad om att det inom kort kommer komma bilar som kan drivas mycket längre på el-batteri. Det dröjer bara lite men helt klart är att folk kommer att köpa de bilar som tar dig längst på en elbil. Det är ju mer fördelaktigt för köparen.
Jag tycker det är glädjande att detta är på väg och att 90% av alla bilar i Europa kommer gå på ren el. Jämför det med situationen idag så är det ju ett STORT framsteg.
Se det så här: För 10 år sedan hade min dator en hårddisk på 1gig. Idag har jag en hårddisk på 750gig. Utvecklingen går helt enkelt framåt, i rasande fart.
Sedan vill jag även tillägga (vilket jag får en del klagomål på varje gång jag skriver om bilar) att bilen givetvis skall användas så lite som möjligt och enbart när inte likvärdiga kollektiva alternativ finns. Jag tar dock för givet att mina läsare förstår det och därför tjatar jag inte om det. Vårt samhälle är dock uppbyggt på ett sånt sätt där bil ibland är bästa alternativet.

Visste du att du kan alstra solenergi på balkongen i din hyresrätt genom att hänga upp en egen solpanel. Dessa finns att köpa även i Sverige men prissättningen är i dagsläget väldigt hög och tar många, många år att tjäna in. I princip skulle många svenska gårdar, villor och sommarstugor kunna drivas till stor del med egen sol-, vind- och vattenenergi. Det har nu lämnats in ett lagförslag till Näringsminister Maud Olofsson att svenska folket själva skall kunna samla in energi och sedan sälja denna till elbolagen. Något som idag är olagligt i Sverige (men lagligt i flera andra länder).
Så som lagen ser ut idag krävs en timmätning av all el som produceras för elnätet och sådan kan bara utföras av elbolagen och om en privatperson vill göra det blir kostnaden högre än han får betalt för att göra det. Galet men sant. Först måste lagen alltså ändras och sedan kan det bli både enklare och billigare att framställa sin egen el. Enligt en undersökning som Östkraft gjort vill 68% av svenskarna göra detta, Det vore verkligen en dröm att på sommarhuset ha solpanel och försörja hela huset själv med solenergi, tänk om jag dessutom kunde få gräsklipparen att drivas på solenergi då skulle jag våga klippa gräset lite oftare.

PS. I filmen I ELFTE TIMMEN som släpps på DVD i september nämns att den solenergi som kommer från solen dagligen skulle räcka till att driva jordens behov tretton gånger om. Och då pratar vi inte bara el, utan även alla bilar och båtar och allt på jorden som rör på sig från fossila bränslen också. Värt att tänka på.

Vänligen
Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: