tisdag 13 maj 2008

Våga vägra adresserad reklam!

Skrivet 9 April 2008

Tjenixen,

Fasen, Humöret för att rädda världen går verkligen upp och ner. Ena dagen känner jag att jag vill kämpa som fasen för att få med mig så många som möjligt att förändra sitt beteende men nästa dag när jag läser att de svenska utsläppen motsvarar 0,6% på jorden och att mitt energi sparande inte alls kommer rädda världen. Ärligt så känner jag faktiskt väldigt starkt att så länge viljan inte finns hos makthavarna så kommer människan gå under för just nu finns det inte en tillräcklig vilja. T ex så öppnas ett nytt kolkraftverk i Kina var 6:e dag. Men jag fortsätter kämpa ett tag till var så säker.

Nu vill jag berätta om en miljövänlig och störtskön kvinna vid namn Inga-Lill som skriver till tidningen RÅD OCH RÖN med följande idé:
Jag har börjat med att skicka tillbaka svarstalonger i den direktadresserade reklamen . I stället för att kryssa i att jag vill ha varan skriver jag över hela lappen, REKLAM NEJ TACK!Sedan lägger jag svarstalongen i svarskuvertet och postar.Det handlar om kreditinstitut, postkodlotteriet, bokklubbar och pröva på erbjudanden.Att jag skickar tillbaka svarskuverten kostar pengar för dem som skickar ut reklamen i form av svarsporto och personal som skall läsa svaren. Jag vet inte om det hjälper men Postkodlotteriet har i alla fall gett upp. Därifrån får jag inte reklam längre.En sån superhärlig kvinna som jag bara måste härma och har så gjort två gånger redan. Gör det ni med vettja!

Igår var jag inbjuden till Riksdagen och att där få lyssna på indianhövdingen Oren Lyons. Det var Centerpartiet som bjudit in honom. Hela eventet som varade i två timmar gick under namnet (tro det eller ej) I ELFTE TIMMEN.
Oren Lyons är en otroligt populär talare och har varit i Sverige säkert över 30 gånger sedan han var med i tv i Sverige för 10 år sedan. Han berättade fantastiskt intressanta saker om hur indianerna ser på den värld vi alla lever i. Det som satte sig djupast i mitt minne var när han berättade om att indianerna ser sig som fredsmäklare på jorden och att man därför ser på allt vi behöver för att överleva som våra släktingar. Det är de som kallar vår jord för Moder jord och solen för deras broder (eller var det syster?). Alla är släkt med alla.

I samefilmen Vägvisaren från 1987 försöker stammens ledare att förklara för en ung man hur vi behöver tillgång till allt som jorden har att erbjuda. Pojken tror honom inte så ledaren tar tag i honom och håller för hans mun och näsa varpå pojken genast försöker slita sig loss för att få luft. Vi människor tar jorden och dess resurser för givet. Men sanningen är, att utan luft i endast 5 minuter så dör vi och det blir bara mindre och mindre syre i vår natur och föroreningarna ökar kraftigt.

PS. Oren Lyons medverkar i filmen I ELFTE TIMMEN som nu är släppt på DVD i USA och kostar endast 30kr. Priset är satt så lågt för att ge alla en chans att se filmen och ändra sina liv. Förhoppningsvis släpps filmen på DVD i Sverige i sommar.

Vänligen
Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: