tisdag 13 maj 2008

Människan har fått pippi på saker!


Skrivet 13 April 2008
Hejsan,

Idag på söndagen hade jag tänkt åka ut till en god vän och fixa med min deklaration. Men han hade mycket att göra så vi löste den över telefon. Jag mailade allt jag hade förberett och han lade in det i deklarationen och mailade tillbaka (jag var ju egen företagare förra året). Detta gjorde att vi faktiskt sparade 8 mil av bilkörning. Jag sparade 1 timme och 20 minuter av min söndag samt 240kr (man brukar säga att det kostar ca 30kr milen att åka med en bil med tanke på bensin, slitage och service).
För första gången på många år blev altså min deklaration klimatneutral i år. Känns bra.

Inspirerad av vad jag ser och hör runt omkring mig skrev jag dessa rader. Kanske vill även ni leva som mig ;0)

SAMHÄLLET

Jag kan bara inte förstå Varför människan bara vill ha mer och mer
Varför accepterar vi att livet levs genom att våra saker blir fler
Varför vill människan ha Mer än vi klarar av
Tills den dagen du äger allt kommer du inte kunna lägga av
Samhället är skadat i grunden
Jag hoppas det klarar sig utan mig för jag tänker inte vara med

Hela tiden vill vi ha mer än vi redan har
Och vi tror vi behöver allt det vi inte har
och när du börjar fundera på allt detta blir det svårt
Så svårt att du enbart kommer vilja fly från dina tankar

Jag tror att jag inom kort kommer flytta till nått större
För plötsligt har jag samlat på mig så mycket
Att jag behöver mer utrymme
Samhället är skadat i grunden
Jag hoppas det klarar sig utan mig för jag tänker inte vara med
Samhället är sjukt och djupt
Jag hoppas att det inte kommer sakna mig

Det finns somliga som tycker att ju mer man äger desto bättre
Men du kommer ju ändå aldrig stanna upp och vara nöjd med det du har
Vilket gör att du kommer spendera livet och aldrig vara glad
Lite som att du aldrig hinner ifatt innan loppet är kört
Så kan man ju inte leva
Samhället är skadat i grunden
Jag hoppas det klarar sig utan mig för jag tänker inte vara med
Samhället är sjukt och djupt
Jag hoppas att det inte kommer sakna mig

Samhället, snälla lyssna på mig
Jag hoppas ni inte blir arga för att jag ser på det annorlunda
Jag hoppas samhället klarar sig utan mig för jag tänker inte leva som ni!

Stephan
I elfte timmen

Inga kommentarer: