torsdag 15 maj 2008

Utsläppen minskar på tok för sakta!



Skrivet 23 April 2008

Hejsan,

En av mina läsare kontaktade mig efter förra mailet och ifrågasatte varför jag hade 6 fjärrkontroller och en tandborste som gick på el. Kände därför att jag ville svara offentligt.

Då jag arbetar med film måste jag kunna se film hemma och då gärna så likt en bioupplevelse som möjligt. Jag är inte killen som lägger 2500kr på en kombinerad stereo och dvdspelare där plötsligt en liten del går sönder måste man köpa allt nytt. Därför har jag en stereoanläggning köpt i separata delar vilket bara där innebär 3 fjärrkontroller. Sedan har jag faktiskt en hemmabioprojektor också utöver min TV just för att jag tittar på mycket film. Givetvis är inte dessa enheter på samtidigt och batterierna har jag aldrig behövt byta fast till exempel förstärkaren är 9 år gammal.
Tandborsten, ja där rekommenderar jag er alla att köpa en eltandborste faktiskt. Den gör ett fantastiskt mycket bättre jobb och skadar inte tandköttet vilket jag haft stora problem med. Det var min tandläkare som ville att jag skulle köpa en sådan då den stannar när man trycker för hårt. Sedan dessa är problemen borta och inte en tillstymmelse till hål. Tanken är att jag skall ha mina tänder tills gud hämtar mig så jag är mån om dem. Kan ju erkänna att jag fram tills jag var 15 år hade lagat säkert 30 hål, dragit ut 8 tänder och gjort en rotfyllning. Nu värnar jag om tänderna till 200% och strävar efter ett vitt leende.

Men det var ju inte det här jag ville skriva om. Drömmen är ju att få skriva alla positiva ideér man kan ha om just hur man minskar sina utsläpp. Därför är det jädra jobbigt när jag måste berätta om negativa saker. Jag vill vara en positiv vind och sprida kunskap, inte sprida skräck och elände. Men sanningen är den att EU låtit göra en rapport för åren 2005 och 2006 och tro det eller ej men Europas koldioxid utsläpp har minskat med endast 0,3%. Med andra ord en fis i rymden. Detta är helt ohållbart om vi skall lösa problemet.
Våra grannländer Finland och Danmark har ökat sina utsläpp med mest i hela Europa. 16.3% respektive 10,9 %. Sverige har endast sänkt sina utsläpp med 1,7% vilket leder till att vi aldrig någonsin kommer kunna nå till målet som är uppsatt till 2020. Faktum är att det är långt efter 2050 som vi skulle nå det målet. Vår värld är i kris och jordens regeringar kommer inte kunna lösa problemet.
Det är vi på gräset som måste ändra vår livsstil, HELT. Största miljöboven i EU är energibolagen enligt rapporten. Därför vill jag be er. Snälla byt till GRÖN EL hos ert elbolag så att åtminstone ni har gjort ett aktivt val i denna fråga. Det gäller människorna som bygger lego och leker med Barbies (läs våra barns) framtid.

Sköt om er.
Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: