torsdag 15 maj 2008

Batterier är så 1980!

Skrivet 20 April 2008

Hejsan,

Det är ibland svårt att sluta shoppa skall erkännas. Igår åkte jag in till stan och efter någon timme kände jag att jag verkligen måste köpa något. Jag har ju inte köpt något på flera dagar och min konsumtion har ju minskat kraftigt och jag erkänner att saknaden av köpkicken är den samma som den skulle vara om jag slutade med socker. Man blir ju glad av att handla.

Det slutade med att jag köpte en batteriladdare, och 4 uppladdningsbara batterier. Jag har velat ha en batteriladdare länge. Man tror att man inte använder några batterier men det gör man ju.

I mitt hem drivs ringklockan, brandvarnaren och mina 6 fjärrkontroller och telefonen på batterier som alla måste bytas ibland. Dessutom drivs min tandborste och rakapparat på batterier som inte går att byta. Om våra förtroende valda på jorden verkligen ville göra nått åt vårt klimat och vår konsumtion skulle de göra vanliga batterier obefintliga och laddningsbara det enda som fanns tillgängligt. Tyvärr är det dock marknadsekonomin som styr, och så länge företagen tjänar pengar, och staten får in sina skatter, kommer man inte vilja lösa de problem vi står inför. Du kan inte lita på våra regeringar, du kan bara lita på dig själv. Därför ber jag dig att rösta med plånboken, köp inte sånt som du inte godkänner, strunta hellre i det. För är det nått företagen lyssnar på så är det ekonomichefen och hans kvartalsrapporter.

Mina batterier går att ladda 750 gånger. Jag skulle påstå att det täcker mitt behov de närmaste 10-15 åren i mina produkter. Jag var även med om nått riktigt vidrigt igår tyckte jag. Jag köpte min batteriladdare på Claes Olsson. Före mig i kön stod en puckelryggad man i samma ålder som jag. I sina händer hade han tre kassar med tomburkar som han samlat på sig under dagen. När han precis hade betalat och fått tillbaka sin växel tappar han en tiokrona på golvet och den rullar in under en möbel i butiken och går inte att komma åt. Förtvivlat försöker mannen att hitta sin tiokrona. Kassören som tittar på säger då till honom att ”den där kommer du inte komma åt”. Förvånad av kassörens beteende tar jag fram min egen plånbok och ger kassören 20 kr när mannen med puckeln inte ser och säger åt honom att lösa problemet med tiokronan. Istället för att ta pengar ur företagets kassa så tar kassören emot min sedel.
Jag går därifrån funderandes på vad som just hände. Därför vänder jag mig om och ser hur kassören växlar sedeln till två mynt och ger det ena till mannen med puckeln och behåller det andra för sig själv. Sorgligt att ett så stort företag beter sig så där.
Varför ville jag då hjälpa honom med hans tiokrona, jo för han var en klimathjälte och väldigt fattig på samma gång, han städar efter oss andra som slänger burkar på fel plats och det ville jag primerna. Gör en miljöinsatts och fasa ut dina vanliga batterier. Såna är så 1980 och det är faktiskt 2008 nu.
Konsumentverket räknade ut 2002 att man på 20 uppladdningara batterier sparar över 4000 kr.

Vänligen
Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: