tisdag 6 maj 2008

Spara ännu mer pengar och miljö.


Tjena,

Det jag tycker är extra roligt med att värna om miljö är att få vara smart och tänka till.

Häromdagen skulle jag köpa te. Först tog jag ett te som jag ville ha men samtidigt som jag letade efter ett ekologiskt te så slog dig mig att jag inte alls behöver mitt te i tepåsar. Jag har ju en sån där mojäng som man lägger löst te i och det fungerar ju lika bra. Så jag böt och nu använder jag ett te som inte har tepåsar vilket gör att påsarna inte behöver tillverkas eller komposteras vilket altså leder till en besparing på miljön. Priset var det samma.
Jag dricker väl te ca 5 dagar i veckan till frukost. Detta innebär att jag nu tagit bort 260 tepåsar från jorden om jag fortsätter tänka på detta sätt. Om vi alla 514 personer skulle dricka te 3 gånger i veckan och inte köpa te på påse skulle vi tillsammans få bort 80184 tepåsar och det gör skillnad.

Det gäller att tänka utanför boxen dygnets alla vakna dagar och det tycker jag är mycket tillfredställande när jag kommer på nått nytt. Vidare så handlar mat cirka 3 gånger i veckan påväg hem från jobbet. Jag har en tygkasse som jag lägger maten i. På så sätt konsumerar jag inga plastpåsar. Om året sparar jag därför 156 plastpåsar och 234 kr. Om vi alla skulle sluta köpa plastpåsar och handlade 3 gånger i veckan skulle det innebära även det över 80.000 sparade plastpåsar i Sverige. I pengar skulle vi spara otroliga 120.000 kr.

Slutligen vill jag slå ett slag för en hemsida där jag sparat och tjänat en hel del pengar utan att en endaste produkt har skapats. siten som ni alla nog känner till heter www.tradera.com.

Den senaste månaden har jag sålt saker på tradera och tjänat in 3200 kr. Jag har en stor samling med samlarföremål för filmälskare och andra nördar och dessa lägger jag sakta ut på tradera för andra filmälskare att buda på. Detta gör att jag säljer begagnade saker som jag inte vill ha och andra köper begagnade prylar som de vill ha. Detta är en win situation för mig, för köparen men också för miljön och det som glädjer mig mest är att istället för att fylla upp källaren med prylar så gör jag mig av med dem till någon som verkligen vill ha dem. Det känns gott i hjärtat. Jag har även köpt en del på tradera. Hittade t ex en DVD film jag var villig att betala 150 kr för, för ynka 21 kr. Så lev klimatsmart och spara pengar på vägen. Rösta grönt med dina sedlar!

Sköt om er i vårt konsumtionssamhälle.

Stephan Bäckman
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: