tisdag 6 maj 2008

Spara el = spara pengar


Hej,

När man skriver såna här mail där man hoppas att folk skall ta till sig vad man skriver kan man ta två vägar. Antingen kan man vara mjuk och trevlig i tonen och försöka förstå och inspirera folk att det är både trevligt och härligt att göra en insats för vårt välbefinnande (läs Al Gore varianten). Eller så kan man ta en hårdare ton i sin framtoning. Idag har jag tänkt testa det senare.

Jag blir så jävla förbannad på folk som inte fattar att det bara är att gå över till lågenergilampor NU. Vad fan är problemet egentligen. Är man snål eller bara dum i huvudet. Lågennergilampor drar en sjättedel ström jämfört med vanliga lampor. Visst är dom dyrare i inköp men det har man fått tilbaka med råge rent ekonomiskt redan första året då du får en betydligt lägre el kostnad i hemmet. Både hemma och på landet har jag lågenergilampor i hela huset (förutom på toaletten.:0). Viktigt är dock att komma ihåg att lågenergilampor verkligen måste källsorteras då de innehåller kvicksilver.

Det där med standby stör mig som fasen också. Vart jag än vänder mig så står maskiner i standby och jag ser helt enkelt rött varje gång.

I skrivande stund är jag inte hemma. Detta gör att den mesta strömmen är avstängd.

I vardagsrummet är TV, DVD, Stereo, Router och lampor avstängda och Rummet är helt strömlöst. I badrummet är handdukstorken avstängd idag men visst används den ibland. Hallen är strömlös. I sovrummet är dataskärmen och datorn och skrivaren helt avstängda. Endast väckarklockan drar ström. I köket är kyl, frys och telefonen på. Jag har även en väggklocka som går på batteri.

Med andra ord så är det endast 3 saker där hemma som just nu får ström från vägguttaget. För några år sedan var det väldigt annorlunda. Men då visste jag inte vad jag höll på med.
På landet slår jag av huvudströmbrytaren varje gång jag åker därifrån, Det innebär att det just nu är kallare på insidan än utsidan av huset. Men detta mår huset bra av då ingen fukt tränger in i virket eftersom huset sakta fryses ner och sakta tinas uppnär det blir vår.

På jobbet har jag kopplat Datorn, högtalarna, radion och datadockan till ett grenuttag så att hela arbetsplatsen blir strömlös när jag går därifrån.

Om jag klarar av att verkligen minimera min elförbrukning och sparar en hel del pengar på kuppen så kan alla andra människor på jorden göra samma sak. Det är inte så jävla svårt och jobbigt som vissa gör gällande. Försök inte rättfärdiga att förbruka el i onödan. Det är så jävla onödigt att jag precis som en propp vill smälla av.

Det är enkelt och smart att minska sin elförbrukning. Jag tycker det är kul och häfftigt att hitta nya sätt att värna om miljön, man måste bara tänka utanför boxen.

Hör gärna av er till mig med synpunkter på denna lite hårdare och argare ton. Tror INTE ni föredrar den men var tvungen att testa ;0)

Take Care
Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: