tisdag 13 maj 2008

Miljövänlig torktumlare för 169kr



Skrivet 17 Mars 2008

Hej där,

De senaste dagarna har jag verkligen haft ont om tid att skriva vilket jag ärligt saknar mycket.
Detta blir som en slags ventilering för mig. Samtidigt är det tyvärr så att när jag inte skriver så ökar gruppens medlemmar och så fort jag skriver något så minskar den igen. Antar att det finns massa människor där ute som vill gå med i grupper för att de ser bra ut. Men detta är inte en sådan grupp. Detta är en aktiv grupp som skickar ett mail när andan faller på.

I dag köpte jag en torktumlare för 169kr. Jag antar att ni inte tror mig och ni har då rätt. Jag köpte faktiskt nått ännu bättre. Jag köpte ett torkställ som klarar 18 meter tvätt (ca två maskiner). Jag äger ingen tvättmaskin utan tvättar i föreningens tvättstuga på morgonen innan jobbet. Men för att nu spara tid köpte jag ett tvättställ så att jag snabbt kan hänga upp tvätten och sedan gå till jobbet. På så sätt kommer jag torka mina kläder vid fönstret tack vare solljuset och ingen som helst el behöver alltså användas. Det bästa är att jag kommer frigöra massa tid och dessutom så kommer kläderna fortfarande lukta gott när de torkat samt att de inte slits lika fort. Jag är väldigt fascinerad av miljövänliga lösningar som innebär back to basic. Finner det konstigt att vi utvecklat massa prylar som egentligen gör en hel del bestyr mycket mer omständiga. Du vet väl att torktumlare drar galet massa energi. En av hemmets mest elslukande maskiner faktiskt. Jag ser mitt torkställ som ett riktigt bra och klimatvänligt alternativ. Köp ett du med.

Måste även berätta om nått irriterande jag var med om i helgen. Jag var på Elgiganten för att köpa kontorspapper. När jag kommer fram till kassan står en anställd tjej i 25 års åldern och lägger ner mitt papperspaket i en plastpåse. Jag förklarar för henne att jag inte behöver någon påse eftersom pappret är paketerat och hon svarar "men nu har jag ju redan lagt ner pappret i påsen". Det kokar till i hjärnan på mig men med lugn ton förklarar jag att jag försöker tänka lite på miljön och vill att hon behåller påsen varpå hon svarar mig "jag gillar plastpåsar och jag tänker inte på miljön". Neandertalare tänkte jag...och gick.

Som sagt, Elgiganten handlade jag på och nu vet 550 personer hur de tydligen resonerar kring vår miljö. Jag funderar på att maila deras VD...

Sköt om er i den plötsliga vintern.

Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: