söndag 25 maj 2008

I Uganda drivs mobiler på solenergi


Folk använder mobiltelefoner som aldrig förr och alla drar de el. I Uganda vilket är ett av de länder i Afrika med minst tillgång till el har mobilföretaget Motorola hitta en egen lösning på problemet som är riktigt bra.

Motorola har låtit installera 55st el-kiosker som erbjuder gratis mobilladdning till lokala användare. Varje kiosk är utrustad med solpanel som kan ladda upp till 20 mobiltelefoner samtidigt. Kvinnorna som driver dessa kiosker säljer dessutom tillbehör och kontantkort samt utför service på mobilerna om så behövs.
För de människor som inte har mobil i Uganda är dessa kiosker även telefonkiosker där de kan ringa.

Tanken från Motorolas sida var att erbjuda landets kvinnor ett miljövänligt sätt att försörja sig på. Att starta ett företag och lära sin entreprenörskap och ta sig ut ur fattigdomen.

Det är ju heller ingen hemlighet att detta är ett sätt för Motorola att höja sin marknadsandel i Uganda. Men jag tycker att detta var superbra eftersom det är nått positivt för människorna och samtidigt positivt för miljön.

Tummen upp!

Källa: http://www.treehugger.com/files/2008/05/motorola_solar.php

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fantastiskt skönt det vore om de erbjöd den här typen av tjänster här. Vi har inte lika mycket sol som i Uganda - men om jag kunde ladda min telefon med solenergi när jag var på resa istället för att behöva släpa mobil-laddare och hoppas på att platsen där jag använder den har miljömärkt el hade jag gärna betalt en slant för det.

magnus sa...

jessica: Det finns en el-laddare, särskilt för kvinnor också! Här!

Tycker för övrigt att Uganda kunde få riktigt rejält med billig energi istället för detta småttiga för larrning av batterier.

De behöver vattenledningssystem, spisar utan rökiga eldar som varje år dödar miljontals människor, riktiga el-nät som levererar rejält med "kräm", tågförbindelser och annat som kräver att de får utnyttja sina billiga resurser av fossila bränslen.

Annars kommer de att stanna i fattigdom! Så typiskt att du som påstådd miljökämpe inte ser detta.

Anonym sa...

Vilken tråkig ton Magnus har.

Mer orkar jag inte ens skriva då han är ökänd som en "fel sida" entusiast.