onsdag 7 maj 2008

Det är så man vill gråta


Hejsan,

Detta kommer vara ett annorlunda mail och kanske rent av slutar ni läsa mina mail efter detta men jag tror att vissa av er inte förstår konsekvenserna av ert handlande.

Jag har varit biografägare sedan 2001. Jag drev två biografer i Stockholms fattigare förorter som visade film till billigaste pris (55kr för barn och 60kr för vuxna). De kunder som gjorde mig gladast var barn och pensionärer. De var så tacksamma att lokalbiografen fanns. Förra söndagen efter 7 år lades dock biograferna ned på grund av bristande publik.

På mitt riktiga arbete på vardagarna jobbar jag också med film och jobbade stenhårt med lanseringen av filmen I ELFTE TIMMEN. Utöver ordinarie kontorstiderna jobbade jag både kvällar och helger med filmen. Till och med på nyårsafton satt jag i ett möte i 3 timmar och planerade premiären med samarbetspartners. Kan ni då förstå hur ledsen man blir när man igår blir kontaktad av svenskt politiskt parti som frågar om jag vill närvara när de skall visa filmen på DVD i Mars. Filmen är inte släppt på DVD någonstans i världen ännu. Detta är med andra ord en fullständigt olagligt planerad visning. I ELFTE TIMMEN har tyvärr ännu inte spelat in de pengar den kostade att ta till Sverige och lansera. faktum är att det är väldigt många filmer som inte spelar in de pengar det kostar att ge dem biopremiär i Sverige. Viktiga filmer som I ELFTE TIMMEN riskerar att aldrig bli gjorda om de laddas ned och filmmakarna inte får betalt för sitt arbete. Alla behöver vi mat på bordet och ett tak över huvudet. Filmen är gjord av ett väldigt litet filmbolag med hjärtat på helt rätt ställe. Genom att ladda ner film från nätet eller stjäla film så ser du till så att förre filmer blir tillverkade. Finns det inga pengar att hämta i filmbranschen så gör ingen några filmer. Om det inte kommer några till biograferna så läggs biografer ned. Förra året lades 30-40 biografer i landet ned. Hur många biografer finns det i din stad numer? Hur ser det ut med mångfalden?

Det kan också nämnas att på top 20 listan över de framgångsrikaste filmerna förra året så var det 1 miljon färre biobesökare jämfört med året innan. 1 HEL MILJON!

Det är betydligt miljövänligare att ladda ner film och musik på nätet än att köpa en skiva eller DVD men se då fasen till att betala för produkten om du vill att skaparen skall kunna skapa fler filmer.

PS. Givetvis tackade jag nej till visningen. Men jag erbjöd dem att hyra filmen på riktigt och visa filmen mot betalning. Även i denna fråga avgör alltså konsumenterna hur framtiden kommer se ut. Hoppas ni förstår hur jag tänker och hur ledsamt det kan vara att jobba med nått i Sverige som stjäls på Internet varje kväll i tusental samtidigt som att ens jobb och lön kan gå förlorat.

Vänligen
Stephan
I ELFTE TIMMEN

Inga kommentarer: