måndag 21 april 2008

Min Julkrönika


Kära vän,

Nedan följer min Årliga julkrönika som varit en tradition i många år nu.

Att skriva årets julkrönika känns som ett av årets svåraste mail jag kommer skriva. Främst för att alla är trötta på att höra mig tjata om det men samtidigt lika mycket för att jag är trött på att tjata om det då det känns som att man tjatar för döva öron runt omkring sig. En av de mest intressanta sakerna jag gjorde 2007 var att delta i en beteendestilsanalys. Detta innebar att jag fick sätta mig ner och svara på massa frågor om mig själv i tio minuter och efteråt fick jag en 23 sidor lång rapport om vem jag är. Resultatet var både glädjande och skrämmande. Man tror att man är på ett sätt men man uppfattas nog ofta på andra sätt. Enkelt förklarat så finns det 4 olika individs typer på jorden:

Den röda människan är en bestämd sådan som vet vad hon vill och har siktet inställt på att ta sig dit no matter what.
Den gula människan är en lustigkurre som gärna står i handlingarnas centrum på fester och är väldigt avslappnad i alla lägen.
Den gröna människan vill vara alla till lags och fattar gärna beslut i grupp och går inte gärna in i en konflikt. Den blå människan vill att alla skall följa de regler som man bör leva efter, gillar struktur och tycker att exel är en av jordens bästa dataprogram.

Detta är vad de 23 sidorna i en sammanfattning hade att säga om mig: Den färg som är mest dominant hos dig är röd. Det är faktorn som står för kontroll och beslutsamhet. Handling och aktivitet är huvudingredienser i din profil. Du är ambitiös, krävande, rättfram och oberoende person som litar på dig själv och din egen förmåga. Du upplever ett ständigt behov av att vara ui farten och kan bli otålig på andra, som inte vill eller kan hålla samma höga tempo som dig själv. Du har klara och tydliga mål och är villig att anstränga dig för att nå framgång i livet. Du har ett behov av att se resultat och är fullt villig att kompromissa om kvalitet eller detaljer för att nå målen. Du är otålig och fordrande och förväntar dig att andra skall inrätta sig efter dina planer hellre än att invitera till samarbete. Om du stöter på hinder eller problem tar du omedelbart itu med dem. Din krävande och ibland arroganta stil kan ibland vara svår för andra att handskas med. Du är inte rädd för konfrontation och hårt tryck, för dig är det en del av din vardag. Du fungerar därför bäst i positioner där du ansvarar för ditt eget arbete eller där uppgiften är att kontrollera och samordna andras arbetsinsatser. För dig är det viktigt med personliga mål att ha läget under kontroll och att genomföra antagna utmaningar. Du ser på tid som något som skall användas effektivt. Du vill därför gärna avsluta påbörjade projekt innan nya sätts igång. Du har dock en tendens att ta på dig alltför stort ansvar och kan därmed hamna i tidsnöd I vissa fall kan du också ha svårt med prioriteringar då allt är lika viktigt.

Visst känner jag igen mig i ovan men samtidigt fick jag en aha upplevelse över hur svår jag kan vara att handskas med. När min flickvän läste pappren log hon bara och höll med rapporten på både gott och ont. Det svåraste som jag dock inte kände till sedan tidigare att dessa fyra olika sorters människor kan ha svårt att kommunicera med varandra. En grön och en röd går igång på helt olika saker. Om en röd hör ordet FARA så vill hon lösa problemet medan en grön vill springa och rädda sig. Sånt finner jag jättespännande att nu ha en större inblick i.

Jag rekommenderar därför alla att ta reda på lite mer om er själva. Med denna profil framlagd för er så hoppas jag att ni såväl som jag nu kommer till insikt med varför jag är så engagerad i vår miljö och att vi alla måste minska våra koldioxidutsläpp. Ena sekunden kan jag känna att folk inte tycks fatta vad det är vi står inför inom en snar framtid här på jorden. Men å andra sidan tror jag mig numer förstå att det har med deras personlighet att göra. Kanske vill de inte förstå. Dock är det så här enkelt. Om vi inte lyckas sänka våra koldioxidutsläpp på jorden inom 7 år kommer det att vara för sent. Då kommer sötvattenisarna i Asien att smälta bort och flera hundra miljoner människor kommer då att bo i områden som inte längre går att bo i. Dessa människor kommer såklart att flytta på sig och bosätta sig där man fortfarande kan bo vilket kommer skapa en galet stor populationsökning i de områden där t ex vi bor. Den som tror att vi kommer kunna hålla sams på jorden när vatten och mat blir en bristvara för alla anser jag vara galen.

Forskarna säger att jorden kommer att hättas upp med mellan 1,1 till 6,4 grader de närmaste 100 åren. Låt mig då berätta vad som händer på jorden om vi ökar temperaturen med 6 grader:

Vid 6 graders ökning har öknarna brett ut sig över stora delar av Sydeuropa. Andra delar av världen har blivit obeboeliga på grund av skyfall och översvämningar. Miljarder människor har blivit utan vatten då glaciärerna smälter undan och floderna torkar ut. Skördarna minskar över hela världen även här uppe i norr. Korallerna är döda liksom en stor del av världens övriga arter. Regnskogarna i Amazonas har brunnit upp och tundran i Sibirien har tinat. Världens organismer släpper nu tillsammans ut mer kol än de kan suga upp. Det gör att halterna av växthusgaser ökar ännu mer, oberoende av om människorna sänker sina utsläpp eller inte. Därför ökar uppvärmningen ännu mer.

Förra gången något liknande inträffade på jorden var för 251 miljoner år sedan enligt forskarna. Då dog 90 % av alla djurarter i havet och stora delar av alla arter på land. Vi är dock generationen som kan göra något åt saken genom att ställa oss upp och säga att vi inte accepterar detta. Vi accepterar inte att politikerna och storföretagen leker med människans överlevnad. Du kanske lämnar en hemsk planet av ålderdom men det är dina barn som ärver den efter dig och du tillsammans med alla oss andra avgör i vilket skick dom skall få ärva den i. För mig är det skäl nog att aldrig ge upp kampen mot alla våra koldioxidutsläpp och jag släpper ut mer än min granne så jag är ingen ängel jag heller.

År 2008 skall jag viga 182,5 timmar åt att engagera mig i denna fråga på min fritid, ungefär lika mycket tid som jag spenderade med att se film 2004. Jag hoppas att du vill hjälpa till och göra det du kan för oss alla på jorden.Vill du veta vad de 25 främsta forskarna i ämnet har att säga till de få människor som kommer leva 2100? Klicka då på denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=4vdYa6G1Mr0

Förlåt för att jag trycker ner detta i halsen på dig. Jag vill bara att vi alla skall vara en del av lösningen och inte en del av problemet. God jul och ett riktigt grönt 2008 önskar jag er alla.

Med vänlig hälsning

Stephan Bäckman

Inga kommentarer: