lördag 19 april 2008

Climate Walks 2007


Hej,

Det var med stor glädje och en enorm tillfredställelse som jag igår medverkade i Climate Walks manifestation i Stockholm.

Vi var drygt 1300 personer som samlades vid Norra latin där ledande personer från Världsnaturfonden, Natursskyddsföreningen och Greenpeace bland annat höll tal. Vi bjöds även på sång från samma gamla legend som tidigare gjort sången "Älgarna demonsterar" men som nu skrivit en ny sång som handlar om klimatet. Den var riktigt charmig. Sedan inleddes demonstrationståget som gick genom Stockholmsinnerstad på de mest traffikerade vägarna.

Man frågade mig om jag ville gå längst fram och hålla i en stor banderoll med texten BYT LIVSSTIL INTE KLIMAT. Jag har aldrig demonstrerat förut och ärligt så kändes det lite läskigt, framför oss var vi nämligen tvugna att ha en polisbuss. Konstigt att man nästan skall behöva känna sig som en rebell eller en fåne bara för att man vill visa sit missnöje med den oförståeliga ineffektiviteten bland våra politiker som inte tar ämnet mer seriöst.

Demonstationståget blev mycket långt och jag är övertygad om att många bilister blev som galna i sina bilar när de fick sitta och vänta bra länge för att vi skulle ta oss förbi. Givetvis gick vi inte fort om vi säger så.

Vid 16 tiden på eftermidagen kom vi fram till mynttorget där alla samlades upp. Där hölls det fler tal och som avslutning på dagen fick jag säga några ord om filmen I ELFTE TIMMEN och att den har premiär den 18 januari samt att vi lottade ut 20 fribiljetter. Det var verkligen en kanon lördag för både kropp och själ.

PS. Vill du se några bilder från denna dag så kan du kika in bland bilder här i vår grupp (på facebook). Där har jag lagt upp 3 bilder för tillfället (Söndag 13:00) men fler kommer inom kort.

Sköt om er

Stephan
Kimatdemonstrant