måndag 17 januari 2011

Jag skäms över min bil!


Nu är det dags för en bikt.

Min bil åkte fast i besiktningen. Jag har nämligen en riktigt omiljövänlig bil och omständigheterna är helt galna.

År 2000 släppte Volvo en Volvo V40 som skulle vara extra bensinsnål. Man köpte därför in en bilmotor från Mitsubishi och satte i alla Volvo av modell Volvo V40 1,8i där i:et kännetecknade att bilen hade något som kallas ekonomiskt bränsleinsprut. Något som var förhållandevis nytt var nämligen att min bil kände av precis hur mycket bensin som behövdes för att få motorn att hålla den önskade hastigheten. Jag snittar 0,54l milen när jag åker till sommarhuset 15 mil bort.

Denna bil är inget man kör snabbt eller gör snabba omkörningar i. En perfekt bil för en ung kille som på den tiden var lite tung på foten och behövde ett hinder för att inte köra för fort.

Motorn som var av modell GDI användes bara i bilarna under ett år. Just det året som jag kastade upp 145 000 kr för att köpa en bil.

Vad GDI motorerna behövde var ren bensin med hög oktanhalt för att inte lämna massa sot kvar i motorn och avgassystemen. Men vid denna tidpunkt så började man spä ut vår bensin i Sverige med etanol. Detta hade jag ingen aning om tills för någon vecka sedan. Men för att göra bensinen mer miljövänlig så spädde man ut den med etanol vilket alltså inte förbränns i min motor utan får den att sota igen.

Detta sot som motorn och avgassystemet sedan fylls med ger utslag vid bilbesiktningen.
Där för man nämligen upp en pinne i avgasröret för att mäta HC värdet vilket är en av många utsläppsmodeller. Högsta tillåtna HC värde i Sverige är 100. Min bil hade 137.

Söker man på ordet Volvo V40 1,8i på internet så skriver alla om att de har exakt samma problem. Motorn sotar igen och man får inte köra bilen.

Detta har hänt min bil flera gånger under årens lopp. Varje gång har verkstäderna hittat olika sätt att få bilen att hamna precis under 100 i HC värde så att den går igenom besiktningen.

Idag lämnade jag in bilen på verkstad för att byta katalysator på bilen för att förhoppningsvis är det bara den som gett upp. Bytet kommer kosta 6 000kr.

Så varför köper jag inte en ny bil då? Denna är ju 10 år gammal och är ju rent krasst ganska värdelös med detta ständigt återkommande problem.

Jo anledningarna är två men egentligen så är dom desamma. Jag går bara och väntar på att ha råd med en elbil som klarar 20 mils bilkörning.

Jag har fått upp ögonen för en bil som jag vill köpa år 2015 som klarar 20 mil på el och därför så drömmer jag om att inte behöva köpa en ny bil däremellan utan få denna bil att hålla hela vägen dit. Min Volvo har endast gått 14 000 mil och borde helt klart klara dubbelt så långt till.
Kanske ingen vacker syn för rosten har precis tittat fram på ett ställe och del efter del börjar ärligt gå sönder nu efter 10 år. Men som ung ville jag ha en tuff och snygg bil. Som äldre och med mitt miljöintresse så vill jag endast ha en bil som är hel och ren och tar mig från plats A till plats B.

Så vad vill jag säga med detta inlägg. Jo, har du ingen bil och egentligen inte behöver någon bil så köp för guds skull ingen bil. Dom kostar sjukt mycket pengar och efter några år så strular dom bara och du kommer knappt fatta hur man byter olja. Mannen som startade det företag som jag jobbar för sa ”Ju längre du cyklar desto finare bil har du råd med”. Jag använder min bil minimalt och just därför så skall min Volvo V40 hålla hela vägen fram tills jag har råd med en elbil.

Du som är nyfiken på vilken bil jag drömmer om år 2015 kan klicka här!

KÖP INGEN BIL OM DU VERKLIGEN INTE MÅSTE

2 kommentarer:

Rafael Ospino sa...

Hej Stefan! Jag arbetar på ett litet Cleantech-företag som heter Chemiclean och är medlem i Stockholm stads klimatpakt.
Jag har fått kritik för att jag kör min gamla Audi istället för en ny miljöbil.
Men jag kör så litet som möjligt, f n c:a 600 mil per år. Om jag skulle köpa en hybridbil skulle produktionen av denna bil redan ha lett till utsläpp av koldioxid som skulle ta mig 20 års hybridkörning att återbetala.
Detta förutsätter dock att köparen av min gamla bil inte kör den mer än jag gör.
Samt, naturligtvis, att hybriden håller i 20 år utan service...
Annars kommer jag faktiskt att ha gjort miljön en otjänst med bytet.
Det mest miljövänliga jag kan göra om jag överhuvudtaget skall ha bil är att underhålla den så väl att den avger minimalt med avgaser, köra den så lite som möjligt och köra den tills den är klar för skroten!

Anonym sa...

Så miljöintresserad att man till och med bloggar om det och inte har vetat att all bensin innehåller 5% etanol. Jag säger då det...